Performatik – de Brusselse biënnale van de performance art – zet de hedendaagse performance art of ‘live art’ in de kijker, samen met heel wat Brusselse partners. Zo krijg je niet alleen via theater en dans een blik op deze kunstvorm, maar ook via de beeldende kunst. Performance floreerde daar al in het verleden, en is opnieuw erg actueel.

De vorig jaar overleden kunstenaar Vito Acconci – nog te gast op Performatik09 – beweerde dat performance art slechts een tijdelijke kunstvorm kan zijn in het oeuvre van een artiest. Een moment dat alles door elkaar schudt, als aankondiging van een nieuwe periode. Maar nu op de vorige kunstbiënnale van Venetië drie performancekunstenaars een gouden leeuw ontvingen, nu performance art een vast onderdeel is op kunstbiënnales en -triënnales, nu je in het beeldende kunstonderwijs kan afstuderen in de performance art… blijken de ‘immateriële’ kunstvormen ook in de beeldende kunstwereld een vaste plaats verworven te hebben.

Is het een teken des tijds dat levende lichamen steeds meer de musea binnensluipen? Spelen musea handig in op de vraag van de consument naar ervaringen? En gaan de kunstenaars hier gretig in mee, door bijvoorbeeld meteen een podiumversie én een museumversie te creëren? Of zoeken ze naar nieuwe vormen en presentatiewijzen die morrelen aan de codes van zowel kunstwerk, publiek als instituut? Performatik kiest al tien jaar lang resoluut voor het laatste. Want performance art is een kunstvorm die in essentie fragiel is – en moet zijn.

In deze zesde editie maakt beeldend kunstenaar Laure Prouvost haar eerste performancewerk voor de theaterzaal, en laat choreograaf Noé Soulier een twintigtal kunstwerken uit de collectie van Centre Pompidou de theaterruimte innemen. Historische backdrop van Performatik19 is de Bauhaus-beweging, die 100 jaar geleden ontstond. Een aantal Bauhaus-krachtlijnen zijn immers ook nu erg actueel: vakmanschap versus massaproductie, het statuut van de auteur en het collectief, de kunstacademie als een gemeenschap van artiesten, en kunst dichter bij het dagelijks leven brengen. De relatie tussen mens en ruimte werd binnen Bauhaus de basis voor het ontwikkelen van nieuwe leefwereldmodellen. Die relatie vormt ook het vertrekpunt voor Radouan Mriziga in Kanal – Centre Pompidou, voor Jozef Wouters in Decoratelier en voor Lotte van den Bergs Dying Together.

 

→ Het volledige programma van deze zesde editie ontdek je in januari 2019.

 

PARTNERS: KANAL – Centre Pompidou | Beursschouwburg | Wiels | ARGOS centre for art and media | Bozar | Kaos | La Loge | workspacebrussels | Boghossian Foundation – Villa Empain | CC Strombeek | Centrale For Contemporary Art | ZSenne artlab | a.pass

 

lees hier het artikel over Performatik 2013 door Pieter T'Jonck

Performatik17 perspagina 

Laure Prouvost

They Are Waiting For You

performance

film

installatie

They Are Waiting For You
They Are Waiting For You

Kaaitheater

13.03 – 14.03.2019

Radouan Mriziga

0.Kanal

0.Kanal
0.Kanal

KANAL – Centre Pompidou

14.03.2019

Globe Aroma & Decoratelier Jozef Wouters

Passage

performance

Passage
Passage

Decoratelier: Liverpoolstraat 24, 1080 Brussel

Third Space / Lotte van den Berg

Dying Together

performance

Dying Together
Dying Together

Kaaitheater

16.03 – 17.03.2019

Noé Soulier

Performing Art

performance

Performing Art
Performing Art

Kaaitheater

22.03 – 23.03.2019