ma di wo do vr za zo
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

Romeo and Juliet

theater
16—18.10.2008

Zat er nu wel of niet seks in?

Vorig seizoen stelde het Kaaitheater voor het eerst werk voor van het New Yorkse Nature Theater of Oklahoma. Voor No Dice maakten regisseurs Pavol Liska en Kelly Copper een absurde compilatie van telefoongesprekken. Uit de flarden werd pijnlijk en grappig duidelijk hoe we er maar niet in slagen een coherent en onderhoudend verhaal te maken van onze eigen levens.

Dit seizoen gaat de groep aan de slag met twee bekende verhalen: Rambo: First Blood (gezien door miljoenen mensen over de hele wereld en uitgemolken in ontelbare sequels) en Romeo and Juliet, Shakespeares populairste theaterstuk. In de poging van de acteurs om de verhalen precies na te vertellen, gaan de foute herinneringen en half gefantaseerde details een eigen leven leiden, tot de hele onderneming volledig uit de hand lijkt te lopen. Beide voorstellingen nemen ons mee over de glibberige paden van de lineaire vertelling, waar in de fout en de onmogelijkheid van de herhaling een grote creatieve kracht ontluikt.

De versie van Romeo en Julia die het Nature Theater of Oklahoma voorstelt, is het resultaat van een aantal telefoongesprekken met mensen die werden gevraagd het verhaal van begin tot eind in hun eigen woorden na te vertellen. Het stuk verloopt via een hele reeks verrassende twists en plotwendingen, want niemand wist zich eigenlijk precies te herinneren hoe de vork nu weer precies in de steel zat. Wie werd eerst verliefd op wie? Zat er nu wel of niet seks in? Wie vermoordde Mercutio?

Terwijl de vertellers zich uit hun eigen narratieve doodlopende straatjes proberen te praten door hier en daar zelf de blinde vlekken in te vullen, ontstaat een hele waaier aan mogelijke scenario’s. Uiteindelijk worden zelfs hele scènes en personages (her)uitgevonden, die in het origineel helemaal niet voorkomen.

Waar het geheugen ons in de steek laat, neemt een soort noodzakelijke creativiteit het over om de leegte in te vullen. Het resultaat is een hoogst persoonlijke en originele serie Romeoverhalen, vol gevoelens en mijmeringen over liefde, verlangen en het complexe karakter van zelfopoffering.

creation & direction Pavol Liska, Kelly Copper | from conversations with Linda Copper, Eliotte Crowell, Anne Gridley, Teresa Gridley, Jo Liegerot, Robert M. Johanson, Zachary Oberzan, Kristin Worrall | with Anne Gridley, Robert M. Johanson, Elisabeth Connor | design Peter Nigrini | production manager Kell Condon | production International Summerfestival / Kampnagel (Hamburg), Salzburger Festspiele (Salzburg) | co-production Kaaitheater (Brussels), WorkSpace Brussels (Brussels), Buda (Kortrijk), Noorderzon Festival (Groningen), Wexner Center for the Arts (Ohio State University)