Gisèle Vienne

L’Etang

L’Etang
L’Etang

18.11 – 20.11.2021

Gisèle Vienne keer terug naar het Kaaitheater met een tekstbewerking van de Zwitserse schrijver Robert Walser (1878-1956). L'Etang (de vijver) is een muzikaal theaterstuk over een kind dat zich niet geliefd voelt door zijn moeder. Op het hoogtepunt van zijn wanhoop en als ultieme poging om haar liefde voor zich te winnen, veinst hij zelfmoord te plegen in een vijver. Twee actrices vertolken de moeder en de buurvrouw, de kinderen en tieners van het dorp worden belichaamd door vijftien mensgrote poppen – die wel vaker opduiken in het werk van Vienne. Haar partner(-in-crime) Stephen O’Malley van cultgroep SUN O))) tekent opnieuw voor de muziek. L’Etang toont een universum waarin meervoudige lagen van betekenis en tijd over elkaar heen rollen. De fragiele orde van het stuk lijkt net zo goed onderhuidse chaos te suggereren.

• De Frans-Oostenrijkse theatermaakster Gisèle Vienne volgde na haar studies in de filosofie, ook een opleiding als poppenspeler. Sinds 2004 creëert ze voorstellingen, waarvan er verschillende in het Kaaitheater stonden: This Is How You Wil Disappear, The Pyre, The Ventriloquists Convention en – het meest recent – de slow motion-technovoorstelling CROWD.


conception, direction, scenography, dramaturgy Gisèle Vienne | performed by Adèle Haenel & Ruth Vega Fernandez | lights Yves Godin | sound design Adrien Michel | music direction Stephen F. O'Malley | original music Stephen F. O’Malley & François J. Bonnet | based on the original story Der Teich (The Pond) by Robert Walser | tour assistant Sophie Demeyer | outside view Dennis Cooper & Anja Rottgerkamp | French translation Lucie Taïeb | from the German translation by Händl Klaus & Raphael Urweider| collaboration to the scenography Maroussia Vaes | conception of puppets Gisèle Vienne | creation of puppets Raphaël Rubbens, Dorothéa Vienne-Pollak & Gisèle Vienne in collaboration with Théâtre National de Bretagne | stage set production Nanterre-Amandiers CDN | set and accessories Gisèle Vienne, Camille Queval & Guillaume Dumont | costumes Gisèle Vienne, Camille Queval & Pauline Jakobiak | wig & make-up artist Mélanie Gerbeaux | technical manager Richard Pierre | sound engineer Mareike Trillhaas | light manager Iannis Japiot & Samuel Dosière | stage manager Antoine Hordé | performance created in collaboration with Kerstin Daley-Baradel | special thanks Etienne Bideau-Rey, Nelson Canart, Patric Chiha, Zac Farley, César Van Looy, Jean-Paul Vienne | production & distribution Alma Office: Anne-Lise Gobin, Alix Sarrade, Camille Queval & Andrea Kerr | administration Etienne Hunsinger & Giovanna Rua | production DACM / Company Gisèle Vienne | co-production Nanterre-Amandiers CDN, Théâtre National de Bretagne, Maillon, Théâtre de Strasbourg, Holland Festival, Fonds Transfabrik, Centre Culturel André Malraux, Comédie de Genève, La Filature, Le Manège, MC2: Grenoble, Ruhrtriennale, Tandem, Scène nationale, Kaserne Basel, International Summer Festival Kampnagel, Festival d’Automne à Paris, Théâtre Garonne, CCN2 – Centre Chorégraphique national de Grenoble, BIT Teatergarasjen, Black Box Teater | with the support of CN D Centre national de la danse, La Colline – théâtre national and Théâtre Vidy-Lausanne | thanks to Point Ephémèren & SMEM Playroom | the Company Gisèle Vienne is supported by Ministère de la culture et de la Communication – DRAC Grand Est, the Région Grand Est and Ville de Strasbourg | the company is supported by the Institut Français for international touring | Gisèle Vienne is an associated artist at the CN D Centre national de la danse and at the Théâtre National de Bretagne