Michiel Vandevelde [BE]

Andrade

Andrade
Andrade

29.11 – 30.11.2017

Wie eet, wie wordt gegeten?

In 1928 schreef Oswald de Andrade zijn ‘kannibalistische manifest’, dat de kracht erkende van het consumeren, verteren en in een andere vorm weer uitscheiden van gekoloniseerde culturen. Met Andrades manifest in het achterhoofd, vraagt Michiel Vandevelde zich af wat we in de publieke ruimtes van het Westen als ‘invasief’ kunnen beschouwen. In een poging een nieuwe cultuur te creëren, wapent hij zich met videoclips en reclamefilmpjes. Wat overblijft is een intieme, explosieve solo. Doordat al de dans en muziek uit zijn vorige voorstellingen in de mixer terechtkomen, ontdek je een synthese van Vandeveldes zoektocht naar een vooralsnog onontdekte cultuur. De hamvraag blijft echter steeds: wie eet en wie wordt er gegeten?

• Artist-in-residence Michiel Vandevelde – afgestudeerd aan PARTS en actief als co-hoofdredacteur van Etcetera en curator bij Extra City – zag je eerder in het Kaaitheater-programma met Antithesis, the future of the image (2015) en Our times (2016). Samen met fABULEUS en een groep jonge dansers presenteert hij dit seizoen ook nog Paradise Now (1986-2018).

‘But we never permitted the birth of logic among us.’ – Oswald de Andrade (Manifesto Antropófago)


choreography Michiel Vandevelde | danced by Bryana Fritz | feedback Dries Douibi, Maria Rossler | production mennomichieljozef vzw | co-production Kaaitheater | residencies Kaaitheater, Pianofabriek, Vooruit, STUK, De Grote Post, PACT Zollverein

Kijk verder

Michiel Vandevelde

Michiel Vandevelde
Michiel Vandevelde

artikel

do 22.12.16

La version abrégée de l'interview avec Michiel Vandevelde.

Michiel Vandevelde & fABULEUS

Paradise Now (1968-2018)

performance dans

Paradise Now (1968-2018)
Paradise Now (1968-2018)

productie

za 12.05 - zo 13.05.18

Juli 1968. Het legendarische Paradise Now van The Living Theatre gaat in première in Avignon. De spelers proberen een revolutie te ontketenen door het publiek in een staat van paraatheid te brengen. Een halve eeuw later gaat Michiel Vandevelde op zoek naar de restanten van de erfenis van mei ‘68, samen met een nieuwe generatie jongeren.