Werkgroep: de theaterervaring van de kinderen van de toekomst

Hoe kunnen we anders en beter werken in de podiumkunstensector – vandaag en in de toekomst? Als onderdeel van het platform How to Live and Work Now?, nodigen we zes artiesten, collectieven en onderzoekers uit om zelf-georganiseerde werkgroepen op te starten.

Voor Satchit Puranik, Pranav Patadiya en Eszter Nemethi was 2020 een jaar van onmogelijke gesprekken over de toekomst vanop een afstand. De centrale vraag in hun onderzoek is: hoe verbeelden we op een nieuwe manier de theaterervaring voor de kinderen van de toekomst?

Deze vraag kwam voort uit hun gedeelde interesses en praktijken: Satchit en zijn partner Anitha Santhanam zouden in april 2020 in première gaan met een kindervoorstelling, toen het veilige podium plots een gevaarlijke plek werd. Nadat Eszter en Satchit elkaar in 2013 hadden leren kennen binnen het documentaire theater, ontmoetten ze elkaar in 2020 toevallig virtueel in het Kaaitheater tijdens een gesprek over de toekomst van Building Conversation. In juni 2020 stichtten Satchit en Pranav hun Chikka Dodda Art Lab, waarin ze de grens tussen kunst en activisme doen vervagen. Eszter vervoegde hen, toen ze een theaterstuk en boek creëerde in samenwerking met terminaal zieke kinderen. Aan de vooravond van de pandemie bevroeg ze zo haar eigen ideeën over de toekomst. En ondertussen verwachten Anitha en Satchit hun eerste kind!

In hun werkgroep gaan ze vanuit Bangalore en Brussel aan de slag met kinderen tussen 6 en 12 jaar rond een theater-toolkit voor digitale schoolplatformen. Hoe prikkelt de wereld van het verhaal de verbeelding van een kind? In welke conventionele performatieve vormen zijn deze verhalen gegoten? Hoe ontmantelen we de theaterervaring van kinderen, om die vervolgens weer op te bouwen? Welke nieuwe vormen krijgen de speelplaats, workshops, theaterzalen, performances en het publiek in een multimediale wereld met fysieke afstand? Of in geventileerde bibiliotheekzalen, luisterzalen en openluchtcinema’s?

 

Eszter Nemethi (1987, Boedapest) is theatermaker en werkt voornamelijk rond ‘echte’ niet-acteur performers en partners, en sterk afgebakende ruimtes. Ze focust op de ervaring en het engagement van het publiek. De afgelopen jaren heeft Eszter zich in haar werk gericht op spelmechanismen en interactie. Momenteel is ze artistiek directeur van het Makeshift Ensemble (Cork) en ontving ze de Arts Council’s Arts Participation Bursary Award.

Pranav Patadiya woont en werkt in Bangalore en is theater- en filmmaker. Hij is medeoprichter van het amateurgezelschap Tanariri, dat sinds zes jaar theater brengt in Hindu en Engels. Samen met Satchit richtte hij Chikka Dodda Art Lab op, dat focust op kruising van kunstpraktijken en activisme. Hun eerste film is de collagefilm Mard Humdard / Male Empath, een essayistische documentaire over niet-toxische mannelijkheid in de Hindu cinema.

Satchit Puranik schrijft en maakt film en theater in verschillende talen. Zijn theaterwerk omvat o.a. Karl Marx In Kalbadevi, Loitering, Ammi Jaan (met Anitha Santhanam) en Family 81, Mahabharata (een Frascati-productie) en hij werkt samen met Building Conversation. Hij is mede-oprichter van Chikka Dodda Art Lab en werkte voor Men Against Violence & Abuse (Mumbai).

There's more

How to Live and Work Now? In the Arts and Beyond.
How to Live and Work Now? In the Arts and Beyond.

artikel

wo 02.12.20

Deze tijden vragen om iets nieuws: om een radicale omslag. Daarom schrapt Kaaitheater het geplande live programma tot 1 maart. We nemen de vrijgekomen tijd om stil te staan bij wat we doen, hoe we dat doen, en hoe het anders kan.