Radouan Mriziga [MA/BE]

Tafukt

Tafukt
Tafukt

08.05 – 11.05.2020

Racisme, kolonialisme, anti-semitisme en nationalisme: in de 19e eeuw speelde al deze ismen mee in het vormgeven van de samenleving. Elke vorm van inheemse of populaire kennis die niet strookte met het heersende ‘geciviliseerde’ denkkader, werd consequent buitenspel gezet. Deze weggevaagde narratieven beïnvloeden nog steeds de manier waarop we ons vandaag verhouden tot de wereld.

Tafukt/The Sun/Athena is een danssolo en het eerste deel in een trilogie die focust op de betekenisleer en mythologieën van de Tamazigh – de inheems bevolking van Noord-Afrika. Centraal staan drie vrouwelijke godinnen die cultuur en geschiedenis verenigen: Nithe, Tanit en Athena. Het Tritonmeer in Libië zou de geboorteplaats van Athena zijn, voordat de Grieken haar adopteerden aan de andere kant van de Middellandse Zee. Door deze kennistheorieën uit te spitten, komen blinde vlekken in de geschiedenis aan het licht. Hoe kunnen we de huidige canon in vraag stellen? Kan performance een vorm van verzet zijn? Met Tafukt wil Radouan Mriziga een ruimte creëren voor reflecties over het verleden, om tot een meer inclusieve toekomst te komen.

• Choreograaf en danser Radouan Mriziga volgde dansopleidingen in Marrakech en Tunesië en zette zijn parcours verder aan PARTS in Brussel. Sinds 2014 wordt hij ondersteund door Nomadisch Kunstencentrum Moussem. Hij is momenteel artist-in-residence in het Kaaitheater.


concept, choreography & scenography Radouan Mriziga | dance/performance Maïté Jeannolin | costume design Lila John | music & sound design TBA | light design TBA | dramaturgy Esther Severi | Amazigh research support Hajar Ibnouthen | production A7LA5 | management promotion & distribution Something Great | co-production Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, Moussem Nomadisch Kunstencentrum, PACT Zolverein, Alkantara

Kijk verder

Radouan Mriziga

8.2

dans

8.2
8.2

dans

za 26.10.19

Radouan Mriziga laat zich inspireren door een oude liefde: rapmuziek. Samen met zeven jongeren verdiepte hij zich in alles wat rap uniek maakt: het ritme, de flow, de statements en gebaren, en de geschiedenis van de grandmasters tot Kendrick Lamar. In 8.2 proberen ze de essentie te vatten van een muziekstijl die trends overstijgt en generaties overleeft – en zichzelf telkens opnieuw uitvindt.