Betty Tchomanga

Leçons de Ténèbres (10+)

Leçons de Ténèbres (10+)
Leçons de Ténèbres (10+)

16.12 – 17.12.2022

In Leçons de Ténèbres zijn vier figuren te zien, drie volwassenen en een kind, die als spreekbuizen van vergeten en verdoezelde verhalen fungeren. Ze graven en graven, gebukt en gebogen, tot ze op het verborgene stoten. De figuren veranderen en vervormen, ze verschijnen en verdwijnen. Elk om beurt proberen ze schimmige droombeelden op te roepen, hen te helpen en te bevragen.

De Leçons de Ténèbres voeren terug naar een muzikaal repertoire uit de 17e eeuwse barok waarin de Bijbelse klaagzangen van Jeremia over de val van Jeruzalem op toon gezet werden. Het is trouwens ook de titel van een film die Werner Herzog in 1992 maakte over Iraakse troepen die 732 oliebronnen in brand staken toen ze zich uit Koeweit terugtrokken. De regisseur toont hierin zijn visie op de apocalypse als een lang gedicht over het einde van de aarde.

Ook Betty Tchomanga's Leçons klagen de ondergang van onze planeet aan. Ze vertrekken vanuit de duisternis en brengen het donkere onder woorden. De blik is gericht op het licht maar voert tegelijk ook naar binnen, nog dieper in de duisternis en alle verborgen en verzwegen verhalen die er begraven liggen. In Mascarades, Tchomanga’s vorige stuk dat in 2021 in de Kaaistudio’s te zien was, onderzocht ze de mythische figuur van Mami Wata, de centrale godin in verchillende Voodoo-cultussen. In haar nieuwe creatie zet ze dit onderzoek voort, met name in Benin, en brengt ze Voodoo-thema’s in verband met dekoloniale ecologie.

• Betty Tchomanga studeerde Moderne Literatuur aan de Sorbonne in Parijs en hedendaagse dans aan het CNDC in Angers. Ze werkt regelmatig samen met Marlene Montero Freitas en stond al op scène met (o.a.) Emmanuelle Huyn, Alain Buffart, Fanny de Chaillé, Anne Collod, Herman Diephuis en Nina Santès. Tchomanga was al eerder te gast in het Kaaitheater met haar choreografisch debuut Mascarades (2021).


presented by Kaaitheater

concept Betty Tchomanga | performance Betty Tchomanga, Amparo Gonzalez Sola, Léonard Jean-Baptiste and Zoé Jaffry (taking turns with Balkis Mercier Berger) | artistic assistant Emma Tricard | sound design Stéphane Monteiro | musical collaboration Mackenzy Bergile, Folly Azaman light design & scenography Eduardo Abdala, Émilie Godreuil and Betty Tchomanga | costume design Betty Tchomanga in collaboration with Marino Marchand (Bead creation: Love Aziakou, Jacqueline Houessinon) | general and stage management Emilie Godreuil | external vieuw Dalila Khatir | vocal coaches Dalila Khatir and Viviane Marc | stage technician Bruno Roudaut | recorded voices Folly Azaman, Fortuné Agossa | production and distribution Aoza – Marion Cachan | thanks to technical team of Quartz, Vincent Blouch | production Association Lola Gatt | coproduction Le Quartz, scène nationale de Brest, Centre Chorégraphique National de Caen, dans le cadre de l'accueil-studio, Centre chorégraphique National d'Orléans - Direction Maud Le Pladec dans le cadre de l'accueil-studio, Le Pacifique - CDCN de Grenoble, Les Hivernales - CDCN d'Avignon, Théâtre de Vanves, Le Triangle - Cité de la danse de Rennes, Coopération Nantes-Rennes-Brest-Rouen - Itinéraires d'Artiste[s], wpZimmer - Anvers - Belgique, Les Subsistances, Lyon, Be My Guest - Réseau international pour les pratiques émergentes | with the support of Gessnerallee - Zürich - Suisse, Le Centre - Cotonou - Bénin, Kunstencentrum BUDA, Courtrai, Belgique | mecenas SARL SICC Saint-André-de-Cubzac | with financial support of de la DRAC Bretagne, de la Région Bretagne, du Département du Finistère, de la Ville de Brest, de l'Institut Français et de la Caisse des Dépôts