Maatschappij Discordia

L'Amour Duras

théâtre

L'Amour Duras
L'Amour Duras

02.05 – 03.05.2019

Après la série Weiblicher Akt, Maatschappij Discordia entame une série sur l’amour décrit par des femmes. Dans le premier volet, la compagnie se penche sur l’œuvre de Marguerite Duras (1914-1996). Ils font résonner des passages de romans et de pièces de théâtre de Duras avec des histoires personnelles pour ainsi parvenir à une idée unique de ce qu’est et peut être l’amour.

Pichet Klunchun & Chen Wu-kang

Behalf

danse

Behalf
Behalf

03.05 – 04.05.2019

In this danced dialogue, Thai dancer Pichet Klunchun and Taiwanese dancer Chen Wu-kang reveal themselves to one another and to the audience. With compact portraits of pure movement, they alternately treat themes such as fatherhood, cultural heritage, and self-reliance. In the meantime, percussionist Lazara Rosell Albear adds a third voice.

Lecture & vidéos

Kennis delen en samen verbeelden

een gesprek met Thomas Bellinck

Kennis delen en samen verbeelden
Kennis delen en samen verbeelden

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In de voorstelling Simple as ABC #3: The Wild Hunt, zet theatermaker Thomas Bellinck een meerstemming portret neer van wat hij vandaag één van de meest acute vormen van mensenjacht noemt. 

« Ce ne sera une bonne pièce que si nous la réalisons ensemble »

un entretien avec les danseurs de Rosas Cynthia Loemij & Thomas Vantuycom

« Ce ne sera une bonne pièce que si nous la réalisons ensemble »
« Ce ne sera une bonne pièce que si nous la réalisons ensemble »

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Entre les représentations de la nouvelle production de Rosas, Les Six Concertos brandebourgeois, nous invitons Cynthia Loemij et Thomas Vantuycom à porter avec nous un regard rétrospectif sur près de quarante ans d’histoire de Rosas. Un entretien avec deux générations.

VIDEO: Fatima Mernissi Leerstoel | De Dekoloniale universiteit

met Nadia Fadil, Sarah Bracke & Sophie Withaeckx

VIDEO: Fatima Mernissi Leerstoel | De Dekoloniale universiteit
VIDEO: Fatima Mernissi Leerstoel | De Dekoloniale universiteit

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Na de hypes van concepten zoals diversiteit en intersectionaliteit is het nu de beurt aan ‘dekolonisering’. Wat is het verschil tussen diversifiëring en dekolonisering, of tussen een intersectioneel en post- of dekoloniaal beleid? Vooraleer Nadia Fadil, Sarah Bracke en Sophie Withaeckx dieper ingaan op deze vragen, nemen ze noties als diversiteit, superdiversiteit, intersectionaliteit, de- en postkoloniaal kritisch onder de loep. Herbekijk deze avond.

VIDEO: Thijs Lijster

Conversation #6: over de grote vlucht inwaarts

VIDEO: Thijs Lijster
VIDEO: Thijs Lijster

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In onze huidige, complexe wereld zien we de maatschappij steeds meer als een ‘buiten-wereld’, meent de Nederlandse filosoof Thijs Lijster. Tegenover het idee dat geschiedenis iets is dat ons overkomt, breekt hij een lans voor het collectieve vermogen om geschiedenis te maken. Herbekijk dit gesprek.

Ceci était Performatik19

Ceci était Performatik19
Ceci était Performatik19

Actua

C’est fini ! Après 11 jours de festival, il est temps de reprendre son souffle et de porter un regard rétrospectif sur la très grande diversité de moments vécus et d’impressions ressenties

PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman

an interview with Alexis Blake

PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman
PERFORMATIK19 VIDEO | Alexis Blake - Allegory of the Painted Woman

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Alexis Blake selected a series of female poses found in artworks from the Renaissance to early Modernism and created a choreography and performance that explores subjectivity and examines gender and representation through embodiment, repetition and sound. Two dancers and four musicians in the Horta Hall at BOZAR will abstract the poses, strip them of their history and context, and confront the viewer to address, contradict and question preconceived notions of a body.