dans

Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

Fase

dans

Fase
Fase

productie

do 08.11 - zo 25.11.18

Fase (1982) was dé doorbraak van Anne Teresa De Keersmaeker. Op vier repetitieve composities van de Amerikaanse minimalist Steve Reich, volgen drie duetten en een solo elkaar op. De bewegingen zijn zo perfect uitgevoerd dat ze bijna mechanisch lijken en je – toch! – op een vreemde manier raken. Voor de eerste keer geeft De Keersmaeker de voorstelling door aan een nieuwe generatie danseressen.

Femke & Lander Gyselinck

FLAMER

dans muziek

FLAMER
FLAMER

productie

do 29.11 - vr 30.11.18

Voor hun eerste gezamenlijke creatie besloten danseres Femke en drummer Lander Gyselinck (STUFF.) tot een beroepsruil. Lander danst (muzikaal), Femke musiceert (dansant), tot het flou wordt en in elkaar overloopt. Oudste broer Wannes, dramaturg, houdt ondertussen een oogje in het zeil. It’s a family affair…

Alix Eynaudi

Chesterfield

dans

Chesterfield
Chesterfield

productie

vr 07.12 - za 08.12.18

Voor Chesterfield lieten Alix Eynaudi en haar team zich inspireren door de collectie van het Oostenrijkse Volkskundemuseum. Met poëzie als choreografisch instrument, onthult zich een doolhof aan tekens en materialen. Chesterfield is een patchwork van beweging, geluid, lichamen, boeken, stoffen, licht, geweven met leren draad… en dat alles gecomponeerd op een sensuele cadans.

Pepe 'Elmas' Naswa

Dans la peau de l’autre

dans

Dans la peau de l’autre
Dans la peau de l’autre

productie

za 15.12 - zo 16.12.18

Augustus 2016, een volkskermis ergens in Kinshasa. De jonge choreograaf Pepe Elmas Naswa kijkt vol bewondering naar een indrukwekkende slangendans, gebracht door een groep straatjongeren en bendejongeren. Na afloop overtuigt hij ze om de slangendans tijdens een workshop aan te leren aan een groep hedendaagse dansers. Dat werd het vertrekpunt voor Dans la peau de l’autre.

Boyzie Cekwana & Danya Hammoud

Bootlegged

dans

Bootlegged
Bootlegged

productie

di 18.12 - wo 19.12.18

In het Amerikaanse Midwesten van de jaren 1880 verstopten blanken illegale alcohol in hun laarzen wanneer ze handel dreven met indianen – een effectieve strategie om opstandige native Americans te neutraliseren door dronkenschap. ‘Bootlegging’ was geboren. Nu is er Bootlegged: een ontmoeting tussen Boyzie Cekwana en Danya Hammoud: twee lichamen, twee verhalen, en twee geschiedenissen.

Anne Teresa De Keersmaeker, Amandine Beyer / Rosas & B’Rock Orchestra

The Six Brandenburg Concertos

dans

The Six Brandenburg Concertos
The Six Brandenburg Concertos

productie

za 05.01 - wo 09.01.19

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. Na meer dan 35 jaar zet ze het werk met deze muziek voort.

Eleanor Bauer

A lot of moving parts

dans

A lot of moving parts
A lot of moving parts

productie

vr 11.01 - za 12.01.19

Hoe denkt dans doorheen Eleanor Bauer en hoe denkt Eleanor Bauer doorheen dans? In deze solo brengt de Amerikaanse choreografe en performer Eleanor Bauer jaren van danspraktijk en -schriftuur samen. Ze gaat aan de slag met fricties, botsingen, vertalingen, liefdesverhoudingen en lacunes tussen dans en taal.

Benjamin Vandewalle & HYOID

In the Sky I Am Walking

muziek dans

In the Sky I Am Walking
In the Sky I Am Walking

productie

di 15.01 - wo 16.01.19

Omwille van productionele redenen stellen we deze voorstelling uit.

Vocaal ensemble HYOID en Kaaitheater artist-in-residence Benjamin Vandewalle gaan aan de slag met Indianerlieder (1972) van Karlheinz Stockhausen, een iconische maar zelden uitgevoerd werk. Ze creëren een totaalervaring die de vitaliteit en tijdloosheid van Stockhausens muziek wil openbaren. Ze stappen af van de originele scenografie, en geven het publiek een plek middenin het driedimensionale ritueel.

Meg Stuart / Damaged Goods

Built to Last

dans

Built to Last
Built to Last

productie

za 19.01 - zo 20.01.19

Vijf performers reizen doorheen de geschiedenis van de dans – en mogelijk ook naar zijn toekomst. Hoe kan je vandaag geloven in eeuwige waarden en universaliteit? Dingen worden gemaakt om weer stuk te gaan, net zoals wij almaar onszelf willen herontdekken. In Built to Last (2012) werkte Meg Stuart voor het eerst met bestaande, klassieke muziek.

Ligia Lewis

Sorrow Swag

dans

Sorrow Swag
Sorrow Swag

productie

vr 25.01 - za 26.01.19

Dit eerste deel – in blauw – van Ligia Lewis’ triptiek rond affect en belichaming, rond ras en representatie, staat in het teken van droefheid. Op meticuleuze wijze schept ze een hybride lichaam op scène, dat zich in een constante staat van flux bevindt. Naar het einde toe transformeert het lichaam tot niets meer dan een mond en een onverbiddelijke schreeuw. Via dit onstabiele personage onderzoekt Lewis in dit werk kwesties als ras, auteurschap, gender en rouw. 

Rosas & tg STAN

Quartett

theater dans

Quartett
Quartett

productie

wo 23.01 - za 26.01.19

Terwijl de wereld op het punt staat in te storten, voeren een man en een vrouw een vlijmscherpe dialoog  – gebaseerd op een bijtende tekst van Heiner Müller. Frank Vercruyssen van tg STAN en Cynthia Loemij van Rosas delen de scène en graven naar de essentie van de relatie tussen woord en beweging. Na 20 jaar opnieuw te zien in het Kaaitheater!

Noé Soulier

The Waves

dans muziek

The Waves
The Waves

productie

vr 01.02 - za 02.02.19

De Franse choreograaf en filosoof Noé Soulier is ervan overtuigd dat kijken naar dans even creatief is als het dansen zelf. In deze nieuwste creatie voert hij naast zes dansers ook twee percussionisten op. De drumgeluiden voegen komma’s en punten toe, punctueren of pauzeren een bewegingsreeks, of laten een actie opnieuw beginnen. Soulier waagt zich op de grens van een uiterst precies dansschriftuur en pure improvisatie! 

Cullberg Ballet

Figure a Sea

dans

Figure a Sea
Figure a Sea

productie

vr 15.02 - za 16.02.19

Een golvende constellatie van lichamen deint onophoudelijk. Laat je meevoeren door Figure a Sea: een zee van mogelijkheden en een meditatie over kijken naar muziek, naar vluchtigheden, naar synchrone en onverwachte momenten. Dansicoon Deborah Hay daagt de intelligentie, schoonheid én humor van de Cullbergdansers uit. Het resultaat is 60 minuten sublieme puurheid, schoonheid en lichamelijkheid.

Bahar Temiz & Marc Vanrunxt

White on White

dans

White on White
White on White

productie

wo 27.02.19

Welke bewegingen of bewegingsfragmenten herinnert een danser zich na jarenlange training en podiumervaring? In het eerste deel van deze solo voor danseres Bahar Temiz onderzoekt Vanrunxt de kracht en de mogelijke betekenis van beweging via de herinnering. In het tweede deel vecht Bahar tegen een vertraagde ‘disco-drone’: een scène als één lichtflits die duurt en blijft duren.

Vanrunxt & Martens

lostmovements

dans

lostmovements
lostmovements

productie

do 28.02 - vr 01.03.19

De artistieke wegen van Marc Vanrunxt en Jan Martens kruisten elkaar al geregeld en komen nu samen in een solo voor Jan. Vanrunxt was erbij in de vroege jaren 80, bij het begin van de vernieuwende dansgolf in Vlaanderen. Jan Martens zorgt, een paar generaties verder, met verve voor de opvolging en verderzetting van deze golf. In lostmovements gaan ze op zoek naar verloren en vergeten bewegingen.