MO*lezing

If Entrepreneurs Can Change the Bottom Line, They Could Also Change the World

If Entrepreneurs Can Change the Bottom Line, They Could Also Change the World
If Entrepreneurs Can Change the Bottom Line, They Could Also Change the World

25.09.2017

Il n’y a pas de traduction française disponible.

De duurzame ontwikkelingsdoelen kunnen maar gerealiseerd worden als naast overheidsuitgaven en ontwikkelingshulp, ook privébedrijven zich mee gaan inzetten voor de duurzame wereld waarvan mondiaal gedroomd wordt. Nieuwe ideeën over sociaal of inclusief ondernemerschap zijn in Vlaanderen nog redelijk marginaal. Geld en winst hebben een slechte naam, en vaak is dat terecht. Maar als ondernemers de logica van het ondernemen kunnen veranderen, dan wordt er wellicht veel meer mogelijk dan de gekende goede werken of eenmalige acties met grote visibiliteit maar weinig echte impact op ongelijkheid of klimaatverandering.

Op 25/09 brengen we een aantal denkers samen die met het publiek in gesprek gaan over de betekenis van sociaal ondernemen of investeren, de mogelijkheid om de economische logica aan te pakken, de kansen voor de toekomst.

Steven Serneels en Piet Colruyt werken samen binnen het SI² Fund en schreven samen het boek Allemaal Sociaal 3.0 over sociaal ondernemerschap: over hoe bedrijven socialer kunnen worden en hoe sociale organisaties ondernemender kunnen worden. In het algemeen belang en uit welbegrepen eigenbelang. En hoe investeerders hierop inspelen met nieuwe vormen van financiering. Het boek beschrijft inspirerende stellingen en sprekende voorbeelden van mogelijke antwoorden op belangrijke maatschappelijke uitdagingen: structurele samenwerking tussen profit en non-profit, financieel en sociaal rendement die hand in hand gaan, sociale innovaties die meerwaarde creëren voor de onderneming, noodzaak aan financiering op basis van sociaal resultaat. Je lost de problemen van vandaag namelijk niet meer op met de systemen van gisteren. 

Leslie Johnston is executive director van de C&A Foundation. Die stichting heeft als doelstelling om de manier van functioneren in de mondiale mode-industrie te veranderen, werkt samen met experts en ngo’s, en focust op biologisch katoen, arbeidsomstandigheden in de textielindustrie, de strijd tegen dwangarbeid en het versterken van gemeenschappen. In 2016 beschikte de stichting over een budget van 55,5 miljoen euro.