Els Dietvorst [BE]

I watched the white dogs of the dawn

I watched the white dogs of the dawn
I watched the white dogs of the dawn

23.01.2018

Other rules, other laws

Sound. A polyphony of wind, breaking waves, shrieking gulls, and rattling ships. The sea: a place of memories for those who survive her, a mother who confronts us with the powers of nature. Circulating and all-encompassing. Beneath her horizon there is only darkness and mystery. The separation of air and water creates a different world. A place where other rules and other laws apply.

In Kilmore Quay, the perspective of the fish is the only one that matters. Generations of fishermen caught lobsters, oysters, and cod there. They believed that their work was a kind of prayer and only caught enough to survive, to spare the sea. Times were good. There was plenty of money and plenty of work – until the European fisheries quotas arrived on their shores.

• Against the backdrop of a small Irish fishing village, Els Dietvorst has filmed the second part of her triptych about the relationship between humans and nature, and our food chain. She presented a work-in-process of the film as a video installation at Burning Ice #10.


written and directed by Els Dietvorst | camera Hans Bruch Jr. | editing Fairuz | sounddesign Gedeon Depauw | music Laura Hyland | production Escautville | co-production Kaaitheater, Argos, Panache | support Flanders Audiovisual Fund, Arts Council of Ireland

Related content

Els Dietvorst: 'Ik zoek altijd naar de mens, met zijn dromen en tegenslagen.'

Els Dietvorst: 'Ik zoek altijd naar de mens, met zijn dromen en tegenslagen.'
Els Dietvorst: 'Ik zoek altijd naar de mens, met zijn dromen en tegenslagen.'

article

Fri 19.01.18

Documentairemaakster en beeldend kunstenaar Els Dietvorst woont sinds een vijftal jaar in Ierland. In 2015 maakte ze daar The Rabbit and the Teasel, over het leven van de Ierse boeren. Het werd het eerste luik van een triptiek over de mens-natuur-relatie en onze voedselketen. Met I watched the white dog of the dawn presenteert ze nu het tweede luik. Ditmaal zijn de Ierse vissers aan de beurt, die het steeds moeilijker trekken onder de Europese quota’s voor visvangst. Een gesprek over een wereld op de helling. Of zoals de schrijver John Berger het zou zeggen: “It is the end of something.”