Claire Croizé & Etienne Guilloteau [FR/BE] ECCE

Mer-

Mer-
Mer-

27.10.2017

Met de dood het leven vieren

In hun nieuwste creatie reiken Claire Croizé en Etienne Guilloteau naar de einder. Vijf dansers en vijf muzikanten brengen een meerstemmig stuk van zang en dans, gebouwd rond 15e- en 16e-eeuwse polyfonieën over dood, verdriet en pijn. Toch blijft er ruimte voor lichtheid en vreugde. Want naast het onbekende en het mysterieuze, is sterven net zo goed een triviale en ‘doordeweekse’ gebeurtenis. Van bij je geboorte zet het sterven zich in als een continue beweging: het leven in vrije val. Net door die dood te erkennen, willen Croizé en Guilloteau dat leven voluit vieren.

• De vluchtigheid van ons bestaan is een vitaal element in het werk van Claire Croizé en Etienne Guilloteau. Ze stonden eerder al individueel en als duo in het Kaaitheater met voorstellingen als Synopsis of a Battle (2013), Feu (2015) en EVOL (2016). Voor Mer- werken ze samen met het Pluto-ensemble o.l.v. Marnix De Cat, dat voornamelijk polyfonie vanuit de Renaissance en Barok zingt maar ook bruggen legt naar nieuwe muziek.

'Vijf keer sterven - Claire Croizé en Etienne Guilloteau zoeken uit hoe verlies en dood eruit zouden kunnen zien' - De Morgen


concept & choreography Claire Croizé, Etienne Guilloteau | danced by Claire Godsmark, Emmi Väisänen, Young Won Song, Mikko Hyvönen, Tarek Halaby | music Pluto-ensemble (Marnix De Cat) | singers Marnix De Cat, Kristen Witmer, Adriaan De Koster, Tore Denys, Harry van der Kamp | musical dramaturgy Marnix de Cat, Claire Croizé, Etienne Guilloteau | light design Jan Maertens | costume design Anne-Catherine Kunz | production ECCE | co-production Concertgebouw Brugge | in collaboration with STUK-House for Dance, Image & Sound, wpZimmer, workspacebrussels | support Provincie West-Vlaanderen

Kijk verder

Our Daily Death - Opening Night

Our Daily Death  - Opening Night
Our Daily Death  - Opening Night

productie

wo 25.10.17

In onze Westerse cultuur wordt dood en sterven doorgaans bekeken vanuit angst en ontkenning. Tijdens Our Daily Death keren we de medaille om. We nodigen kunstenaars en wetenschappers uit die de dood beschouwen als deel van ons dagelijkse leven.

IN/FINITY

IN/FINITY
IN/FINITY

productie

do 26.10.17

Het Kaaitheater zet mee de schouders onder het driejarig artistiek-participatief project IN/FINITY van TOPAZ, waarbij kunstenaars en de gasten/patiënten van het centrum in dialoog treden rond het thema (on)eindigheid.

Thomas Quartier

Performing Death. Rituals and Spirituality of Human Finitude

talk

Performing Death. Rituals and Spirituality of Human Finitude
Performing Death. Rituals and Spirituality of Human Finitude

productie

vr 27.10.17

Hoe kunnen we omgaan met eindigheid? Door met de dood te leven. Hoe kan dat? Door die dood te belichamen. Tijdens deze lezing legt Thomas Quartier –benedictijnse monnik en professor Liturgische en Monastieke Spiritualiteit aan KU Leuven – een ritualistische link tussen leven en dood, met behulp van muziek, belichaming en transcendentie.

Robert Steijn

Walk Into Nothingness

ritueel

Walk Into Nothingness
Walk Into Nothingness

productie

wo 25.10 - vr 27.10.17

In boeddhistische kloosters leert men via meditatie het leven te beschouwen vanuit de eigen sterfelijkheid. Robert Steijn heeft deze meditatieoefening tot een ritueel gemaakt. Samen wandel je de stad in, alsof het de laatste keer is dat je die wandeling maakt.

Claire Croizé

EVOL

dans

EVOL
EVOL

productie

za 02.09 - zo 03.09.17

JURYSELECTIE  – De titel EVOL ontleent Claire Croizé aan het gelijknamige Sonic Youth-album. Net zo goed is het LOVE achterstevoren geschreven, én een afkorting van ‘evolutie’. Beide zijn centrale begrippen in deze tedere creatie op songs van David Bowie en poëzie van Rainer Maria Rilke. Een geraffineerde, poëtische en genereuze dansvoorstelling.