Anne Teresa De Keersmaeker, Louis Nam Le Van Ho & Alain Franco/Rosas [BE]

Zeitigung

Zeitigung
Zeitigung

11.12 – 14.12.2019

Bijna 10 jaar na Zeitung (2008) gebruikten Anne Teresa De Keersmaeker en Alain Franco de bouwstenen van die voorstelling om er een nieuwe mee te maken: Zeitigung. Tegen de achtergrond van een veranderde wereld en doorheen de lichamen van acht jonge dansers actualiseerden ze hun eigen werk. De jonge choreograaf en danser Louis Nam Le Van Ho ging vanuit zijn eigen danstaal de confrontatie aan met De Keersmaekers choreografie. Zijn bijdrage slaat een brug naar een nieuwe generatie makers en choreografen, en biedt zo een ander perspectief op de Keersmaekers en Franco’s voortdurende zoektocht naar het raakvlak van muziek en dans. Alain Franco neemt in Zeitigung opnieuw plaats achter de piano. In een breed historisch gebaar kruist de muziek van Bach, Brahms, Schönberg en Webern de meetkundige principes en de improvisatie in de choreografie. Zeitigung keert terug naar de scène van het Kaaitheater, waar het in 2017 in première ging.

Zeitigung est un joyeux coup de tonnerre, un long éclair d’énergie et de bonheur. Un temps suspendu qui vous éveille à la magie et la tendresse du monde.’ – LA LIBRE

Een speelse reis langs acht fascinerende persoonlijkheden die zichzelf portretteren – al liggend, springend én grijnzend – doorheen en dankzij het tedere pianospel van Franco.’ – KNACK FOCUS


concept  Anne Teresa De Keersmaeker, Alain Franco, Louis Nam Le Van Ho | choreography

Anne Teresa De Keersmaeker, Louis Nam Le Van Ho | piano Alain Franco | created with and danced by Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Bilal El Had, Frank Gizycki, Robin Haghi, Louis Nam Le Van Ho, Luka Švajda, Thomas Vantuycom | music Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms, Arnold Schönberg, Robert Schumann, Anton Webern | rehearsal director Mark Lorimer, Cynthia Loemij | assistants transmission Zeitung (2008) Mark Lorimer, Cynthia Loemij, Moya Michael, Elizaveta Penkova, Tale Dolven | dance vocabulary in collaboration with David Hernandez | lighting design Luc Schaltin, Anne Teresa De Keersmaeker | costumes Anne-Catherine Kunz | costume assistant Lila John | sewing Charles Gisèle, Maria Eva Rodriguez | artistic coordination and planning Anne Van Aerschot | technical director Joris De Bolle | sound Alexandre Fostier | costumes coordinator Heide Vanderieck | wardrobe Emma Zune, Ella De Vos | technicians Max Adams, Jonathan Maes, Quentin Maes, Michael Smets | production Rosas | co-production De Munt/La Monnaie | special thanks to Femke Gyselinck, Theo Livesey, Piano’s Maene, Dominique Duszynski | world premiere 9/11/2017, Kaaitheater | Zeitigung was realized with the support of the Tax Shelter of the Belgian Federal Government, in collaboration with Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius | Rosas is supported by the Flemish Community and by the BNP Paribas Foundation.

programmaboekje - programme de salle - evening programme

Kijk verder

Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas & Ictus

Rain (live)

dans muziek

Rain (live)
Rain (live)

dans

vr 15.05 - wo 20.05.20

Rain (2001) is een van Anne Teresa De Keersmaekers meest wervelende voorstellingen, gemaakt op Steve Reichs Music for 18 Musicians. Zeven vrouwen en drie mannen laten zich meeslepen door een onstuitbare gezamenlijke energie. Een bruisend netwerk van ademhaling en snelheid verbindt hen, net als de bijzondere kameraadschap die voorbij de vermoeidheid ontstaat.

Rosas

A Love Supreme

dans

A Love Supreme
A Love Supreme

dans

do 12.09 - zo 29.09.19

In 2017 herwerkten Salva Sanchis en Anne Teresa De Keersmaeker A Love Supreme met vier jonge, mannelijke dansers. De uitgesproken vitale voorstelling haalde gezwind de selectie van het TheaterFestival. Hoog tijd om je samen met de dansers opnieuw over te geven aan John Coltranes spirituele ode aan de goddelijke liefde!

Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas

Achterland

dans

Achterland
Achterland

dans

wo 29.01 - zo 09.02.20

Achterland (1990) is een scharniervoorstelling binnen Anne Teresa De Keersmaekers oeuvre. Het minimalisme en de overheersende vrouwelijkheid van de vroege Rosas-stukken maakten plaats voor een ambigu niemandsland waarin grenzen en tekens vervaagden. Afgelopen seizoen maakte de herneming van Achterland met een nieuwe generatie Rosas-dansers grote indruk: laat deze herkansing niet aan je voorbijgaan.