Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Trajal Harrell, Marlene Monteiro Freitas [FR/US]

(M)imosa - Twenty looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)

(M)imosa - Twenty looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)
(M)imosa - Twenty looks or Paris is Burning at The Judson Church (M)

28.03 – 29.03.2013

In 2009 creëerde Trajal Harrell Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (S) in het New Museum in New York. Wat, vroeg hij zich af, zou er gebeurd zijn mocht in 1963 in New York iemand uit de voguing scene van Harlem was afgezakt naar de Judson Church in Greenwich Village om er met de vroege postmodernen te gaan dansen? Hij zoekt een antwoord op die vraag in een reeks van vijf choreografieën, in vijf formaten, van XS tot XL.

‘Voguing’ ontstond in Harlem in de vroege jaren zestig, bij gays, lesbo’s en transseksuelen van vooral afro- en latino-origine. De sensuele dansstijl – een pastiche op de chic van de modewereld – werd pas veel later mainstream, o.a. door Madonna’s Vogue en de documentaire Paris is Burning. De Judson Church was de plek waar de pioniers van de postmoderne dans – Trisha Brown, Lucinda Childs, Steve Paxton e.v.a. – van 1962 tot 1964 aan het werk waren.

(M)IMOSA is de medium-aflevering uit de reeks en is het werk van de choreografen Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Marlene Monteiro Freitas en Harrell zelf. De initiële vraag wordt hier toegespitst op de ontmoeting tussen de vier choreografen. (M)IMOSA gaat over het verlangen iemand anders te worden en de onmogelijkheid daarvan en focust op de verschillen tussen de vier dansers.

(M)IMOSA combineert moeiteloos hedendaagse dans, travestie, glamour en humor. De voorstelling was te zien op het festival van Avignon 2011.

‘Over-the-top theatricality and matter-of-fact banality collide as the four performers offer a succession of personalities’ – The New York Times

‘Harrell is exceptionally smart in his approach to (M) a.k.a (M)imosa, investigating what constitutes contemporary dance with glamour, humor, and wit. (…)Themes of gender, sexuality, and race are played out on the stage in a theatrical but unpretentious matter.’ – www.brooklynrail.org


choreographed and performed by Cecilia Bengolea, François Chaignaud, Trajal Harrell, Marlene Monteiro Freitas | lighting design Yannick Fouassier | shoes La Bourette | light manager Sylvain Rausa | sound manager Enora Le Gall | special thanks to Matthieu Banvillet, Sarah Michelson, DD Dorvillier, Ben Pryor, Lasseindra Ninja, Alex Mugler, Rumi Missabu, Pascal Queneau, Archie Burnett, Javier Madrid, Matthieu Bajolet, Donatien Veismann, Miguel Bengolea, Marianne Chargois, Joao Figueira, Rio Rutzinger, Emmanuelle Huynh, Jessica Trossman. Frédéric Perouchine | production VLOVAJOB PRU with Le Quartz – Scène nationale de Brest | co-production Le Quartz - Scène nationale de Brest, Théâtre National de Chaillot, Centre de Développement Chorégraphique – Toulouse, The Kitchen – New York, Bomba Suicida, FUSED – French US Exchange in Dance | support la Ménagerie de Verre – Paris et des Laboratoires d’Aubervilliers | Cecilia Bengolea and François Chaignaud are associated to Ménagerie de Verre – Paris | VLOVAJOB PRU is supported by DRAC Poitou-Charentes and is supported by Institut Français for its foreign projects