Phia Ménard

Les enfants terribles

Les enfants terribles
Les enfants terribles

10.02 – 11.02.2023

In haar versie van Les enfants terribles gaat regisseur en performer Phia Ménard aan de slag met componist Philip Glass’ bewerking van de gelijknamige roman. Veroudering en degeneratieve ziektes staan centraal in deze muzikale voorstelling . Ménard trekt een parallel tussen het lichaam van een puber en dat van een ouderling: beiden ervaren soms een gevoel van isolatie, van afgesloten blijven van de maatschappij. 

Jean Cocteau’s meesterwerk Les enfants terribles blijft tot op vandaag begeesteren. De roman vertelt het verhaal van Paul en zijn zus Elisabeth tijdens het interbellum in Parijs, die elkaar tot op het ziekelijke af uitdagen met spelletjes. Het is een tijdloos tableau van puberteit, vol dromen en venijn, dat zich volledig afspeelt in een en dezelfde kamer. 

De verfilming van het boek door Jean-Pierre Melville uit 1950, inspireerde componist Phillip Glass er in de jaren negentig toe het verhaal te adapteren naar een opera voor 4 stemmen en 3 piano’s. De Amerikaanse Susan Marshall verzorgde hiervoor de choreografie. In haar bewerking trekt Ménard het bewegingsmateriaal door. Met een draaiende scene geeft ze de voorstelling een bijzondere cadans. Tekst, zang, dans en muziek verweven zich op snel tempo, terwijl dirigent Emmanuel Olivier de tragische schoonheid en het immersieve karakter van Glass’ opera doet schitteren. 

• Phia Ménards artiestieke carrière begon met een fascinatie voor jongleren. Al snel groeide ze uit tot een veelzijdig maker met een voorliefde voor muziek en bewegingstheater. Met Les enfants terribles nodigen we Ménard voor het eerst uit in het Kaaitheaterprogramma, in samenwerking met Théâtre National. 


presented by Théâtre National Wallonie - Bruxelles & Kaaitheater

direction & scenography Phia Ménard | musical direction Emmanuel Olivier | assistant direction & scenography Clarisse Delile | light design Éric Soyer | costumes Marie La Rocca | dramaturgy Jonathan Drillet | technical direction Marie Bonnier | sound technique Jonathan Lefèvre-Reich | stage technique Nicolas Marchand | distribution François Piolino, Mélanie Boisvert, Ingrid Perruche ou Anne-Marguerite Werster, Didier Henry, Jonathan Drillet, Nicolas Royez, Flore Merlin, Emmanuel Olivier | co[opera]tive production Les 2 Scènes / Scène nationale de Besançon, Théâtre Impérial – Opéra de Compiègne, Le Bateau Feu / Scène nationale de Dunkerque, Théâtre de Cornouaille / Scène nationale de Quimper, Opéra de Rennes, Atelier Lyrique de Tourcoing | co-production La Comédie de Clermont-Ferrand / scène nationale, MC2 / Scène nationale de Grenoble, MC93 / Scène nationale de Bobigny, Théâtre National de Wallonie-Bruxelles, Le Carreau / Scène nationale de Forbach