Manuela Infante

How to Turn to Stone

How to Turn to Stone
How to Turn to Stone

25.11 – 26.11.2021

Een theaterstuk dat zich gedraagt als een steen: hoe zou dat eruit zien? Welke vorm zou een ‘minerale’ voorstelling aannemen? Wat als we proberen te imiteren wat nooit geboren wordt, nooit zal groeien en nooit sterft?

In How to Turn to Stone staan stenen, als ‘niet-levende’ dingen, model voor een ander soort van weerstand. Manuela Infante brengt stukjes geërodeerd verhaal bijeen. Fragmenten worden landschappen en die landschappen stapelt ze opeen als geologische steenlagen – gebruik makend van looping en sound landscaping. Zo ontstaat een ‘minerale’ voorstelling, die je iets vertelt over wat er in stenen geschreven staat, en wat stenen in ons geschreven hebben.

In een wereld waar begrippen als groei, vooruitgang en ontwikkeling centraal staan binnen de politieke en economische retoriek, kunnen stenen een kritisch licht werpen op hoe de notie van leven – en de levenden – functioneert als een vorm van bio-normativering: LEVEN als norm die tot onderdrukking en exploitatie leidt. How to Turn to Stone zoomt in op de overeenkomst tussen werkende lichamen en geologische formaties, en hun gedeelde geschiedenis van gewinning en uitputting. Ook wij bestaan uit steen en kunnen worden gedolven.

• Manuela Infante is een Chileense auteur en theatermaakster, die wereldwijd toert en eerder in Brussel (KVS) te zien was met Estado Vegetal en Metamorphoses. In haar werk onderzoekt ze de grenzen tussen het humane en het non-humane, om die vervolgens op te heffen.


director, playwright Manuela Infante | cast Marcela Salinas, Aliocha de la Sotta, Rodrigo Pérez | design Rocio Hernández | technical manager, visuals Pablo Mois | production Carmina Infante | sound design Manuela Infante | visuals design, light-sound programming Alex Waghorn | choreography Diana Carvajal | music collaborations Valentina Villarroel & Marcos Meza | with music by Eliane Radigue, Pauline Oliveros, Kali Malone, Senyawa & Beverly Glenn-Copeland | sound technician Diego Betancourt | sound technical design Gonzalo Rodriguez | research, dramaturgy Camila Valladares | residencies Kyoto Experiment Festival, Kyoto Arts Center, Parque Cultural de Valparaíso, NAVE, Centro de Creación y Residencia | co-production Centro Cultural Matucana 100, Fundación Teatro a Mil, NAVE, Parque Cultural de Valparaíso | partly funded by the Chilean Ministry of Culture, Arts and Heritage | presented in Brussels during the Próximamente festival