Kate McIntosh [NZ/BE]

Dark Matter

Dark Matter
Dark Matter

26.10.2018

Geflankeerd door twee onhandige assistenten, staat Kate McIntosh als een hogepriesteres in glitterjurk op scène. Gedurende een soort revue werpen ze zich vol overgave op allerlei huis-, tuin- en keukenexperimenten. Met hun pseudowetenschappelijk betoog en filosofische bespiegelingen ontmaskeren ze de dilettanten wiens proefondervindelijke bewijsvoeringen – van dat ‘wat ze zeker weten’ – blijven mislukken. Vragen over multidimensies of zwarte gaten veroorzaken opwinding en nieuwsgierigheid maar ook verwarring en angst, omdat je ze nooit in je dagelijkse leven kunt integreren. Dark Matter is een erg grappige voorstelling, die tegelijk een gevoel van unheimlichkeit oproept.

• Artist-in-residence Kate McIntosh overstijgt met haar werk de grenzen van performance, theater, video en installatie. Wat daarin telkens opvalt is de manier waarop ze de afstand tussen speler en publiek weet te overbruggen, en haar voorliefde voor theatrale beelden. In één week tijd kun je drie van haar producties meemaken, speels balancerend op de lijn tussen wetenschap, entertainment, experiment, variété, filosofie en eclectische verhalen. Welkom in Kates universum!


a project by Kate McIntosh | performers Thomas Kasebacher, Kate McIntosh, Bruno Roubicek | text Kate McIntosh & Tim Etchells | dramaturgy Pascale Petralia | light design Minna Tiikkainen | sound design Mikko Hynninen  | costumes Sofie Durnez | light technician Joëlle Reyns | creation production Margarita Production (TOF vzw) | tour management & production SPIN | co-production Kaaitheater, CONNECTIONS Network, Les Spectacles vivants - Centre Pompidou | in partnership with De Pianofabriek, STUK - House for Dance, Image & SoundKunstencentrum, workspacebrussels, wpZimmer, fabrik Potsdam, Sophiensaele | support Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie | CONNECTIONS is a mentorship and production initiative of the theatre festival SPIELART Munich in cooperation with CAMPO, Republique, Forum Freies Theater, Theaterhaus Gessnerallee, Huis en Festival a/d Werf, Choreographisches Zentrum NRW/PACT Zollverein, Theater im Pumpenhaus, Kanuti Gildi SAAL, The Student Center Zagreb, Koproduktionshaus brut

Kijk verder

Kate McIntosh

In Many Hands

performance

In Many Hands
In Many Hands

productie

di 23.10 - wo 24.10.18

Met In Many Hands zoekt Kaaitheater artist-in-residence Kate McIntosh het tactiele op. Ze nodigt je uit om te testen en aan te raken, maar ook om te luisteren en te ruiken. Samen met andere bezoekers ga je – zonder te spreken – aan het experimenteren met materialen in een reeks zintuiglijke ‘situaties’. In Many Hands is deels laboratorium, deels expeditie, deels meditatie: volg je neus en je nieuwsgierigheid!

Kate McIntosh

Worktable

live installation

Worktable
Worktable

productie

wo 24.10 - zo 28.10.18

Worktable is een installatie met verschillende kamers, die je één na één doorloopt. Eens binnen krijg je instructies, uitrusting, veiligheidsbril en materialen waar je mee aan de slag kan. Jij beslist zelf hoe de dingen uit elkaar gaan. Artist-in-residence Kate McIntosh legt de hamer klaar, jij doet de rest.

Kate McIntosh

Worktable for kids [6+]

live installation

Worktable for kids [6+]
Worktable for kids [6+]

productie

zo 28.10.18

Worktable for kids is een spannende installatie met verschillende kamers, die je één na één doorloopt. Eerst krijg je instructies, uitrusting, veiligheidsbril en materialen. En dan ga je aan de slag: laat je creativiteit de vrije loop! Kate McIntosh legt de hamer klaar, jij doet de rest.

‘A WORK CAN HAVE DEPTH BUT IT NEEDS A CLEAR SURFACE’

in conversation with Kate McIntosh

‘A WORK CAN HAVE DEPTH BUT IT NEEDS A CLEAR SURFACE’
‘A WORK CAN HAVE DEPTH BUT IT NEEDS A CLEAR SURFACE’

artikel

wo 29.08.18

From 23 to 28 October choreographer and artist-in-residence at Kaaitheater Kate McIntosh is presenting three of her pieces in one week: Dark Matter (2009), Worktable (2011) and her latest performance In Many Hands (2016). Together the works show the evolution that has taken place in McIntosh’ practice: from being a stage animal to creating delicate dramaturgies, from silence to words to sound, but also the appearance of a lot of objects. We took advantage of the summer break to invite her for an in-depth interview.