Gisèle Vienne [FR]

CROWD

CROWD
CROWD

26.01 – 27.01.2018

Dans en opzwepend geweld

Voor Gisèle Vienne is de theaterscène een microkosmos waar je individuele en collectieve emoties kunt bestuderen, om zo tot een beter begrip van menselijk gedrag te komen. Voor CROWD zoomt ze in op geweld. Tegen het discours in dat alle geweld als barbaars bestempelt, zoekt zij naar verschijningsvormen en afbeeldingen van geweld die wél een waardevolle, positieve rol spelen in de samenleving. Vertrekkend vanuit rituelen en vieringen – van archaïsch tot hedendaags – brengt ze een groep van 15 jongeren bij elkaar. Ze dansen op een dj-set van Peter Rehberg waarin de elektronische beats van de jaren ’90 en een meer intieme compositie van het baanbrekende duo KTL (Peter Rehberg en Stephen O’Malley) samenkomen.

Al dertig jaar lang prikkelen deze klanken onze zintuigen. Ze hebben hun weg van underground naar mainstream gevonden en bepalen mee de relatie tot ons lichaam en tot onze bewegingen. Net zoals de vele manieren waarop lichamen vandaag afgebeeld worden, liggen deze muzikale invloeden aan de basis van Viennes choreografie. Korte schokkende bewegingen – die elkaar steeds onderbreken om nieuwe wendingen aan te nemen – wekken gelijkenissen op met hedendaagse montage en special effects. Tegelijk ontdek je in deze verhakkelde flow de gelukzalige en potentieel bevrijdende aspecten van geweld in al zijn verschijningsvormen.


conception, choreography & scenography Gisèle Vienne | assisted by Anja Röttgerkamp & Nuria Guiu Sagarra | lights Patrick Riou | dramaturgy Gisèle Vienne & Denis Cooper | music selections from Underground Resistance, KTL, Vapour Space, DJ Rolando, Drexciya, The Martian, Choice, Jeff Mills, Peter Rehberg, Manuel Göttsching, Sun Electric & Global Communication Mix | edits, playlist selection Peter Rehberg | sound diffusion supervisor Stephen O’Malley | performers Philip Berlin, Marine Chesnais, Kerstin Daley-Baradel, Sylvain Decloitre, Sophie Demeyer, Vincent Dupuy, Massimo Fusco, Rémi Hollant, Oskar Landström, Theo Livesey, Louise Perming, Katia Petrowick, Jonathan Schatz, Henrietta Wallberg & Tyra Wigg | costumes Gisèle Vienne | in collaboration with Camille Queval & the performers | sound engineer Adrien Michel | technical manager Richard Pierre | stage manager Antoine Hordé | light manager Arnaud Lavisse | special thanks Margret Sara Guðjónsdóttir & Louise Bentkowski | production Alma Office | executive production DACM | co-production Nanterre-Amandiers, Maillon Théâtre De Strasbourg, Wiener Festwochen, Le Manège Scène Nationale De Reims, Le Théâtre National De Bretagne, Cdn Orléans, Loiret / Centre, La Filature, Scène Nationale De Mulhouse, Bit Teatergarasjen | support CCN2 – Centre Chorégraphique national de Grenoble, CND Centre national de la danse

Kijk verder

Stephen O'Malley & Wukir Suryadi

Showcase: Carte Blanche to Gisèle Vienne

performance muziek

Showcase: Carte Blanche to Gisèle Vienne
Showcase: Carte Blanche to Gisèle Vienne

productie

wo 17.01.18

Samen met Sunn 0)))-stichter Stephen O’Malley trok Gisèle Vienne naar Java en Bali om zich onder te dompelen in een magische wereld van performatieve rituelen. Hun ontmoeting met muzikant Wukir Suryadi, stichter van de band Senyawa, resoneerde lang na. Tijdens deze avond nemen ze je op dat avontuur en de gedeelde muzikale filosofie die bloot kwam te liggen.