Trajal Harrell [US] presented by Kaaitheater

CAEN AMOUR

CAEN AMOUR
CAEN AMOUR

31.03 – 01.04.2017

Voorloper van vaudeville en striptease

Geschiedenis is altijd deels fictie. Vanuit deze premisse en met veel historische verbeelding herinterpreteert de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell onze verledens. In eerder werk liet hij postmoderne dans de dialoog aangaan met de New Yorkse voguing-scene. Deze keer installeert hij een ontmoeting tussen pionier van de vroegmoderne dans Loïe Fuller, butoh-grondlegger Tatsumi Hijikata, en Comme des Garçons-oprichtster Rei Kawakubo. Ook introduceert hij de hoochie coochie-shows. Deze verleidelijke buikdansspektakels in Oosterse jurken doken op tijdens de wereldexpo in Chicago (1893), als voorlopers van vaudeville en striptease.

Trajal Harrell belicht het moment in de dansgeschiedenis waar vrouwelijke artiesten de grenzen aftastten tussen amusement, erotische dans, en vroege experimenten in moderne dans. Hij laat CAEN AMOUR de vorm aannemen van een hoochie coochieshow. Met verleidelijke bewegingen lokken de schaars geklede ‘hoochies’ je richting backstage, om de festiviteiten aan de ‘coochie’- zijde te onthullen.

• Trajal Harrell staat met zijn performances zowel in theaters als musea. In mei 2016 beëindigde hij een tweejarige residentie in het MoMA (New York). In het Kaaitheater  toonde hij al (M)imosa, Antigone Sr. en een samenwerking met kunstenares Sarah Sze in Performatik13.

Slim theater verpakt in wat een simpele modeshow lijkt. - de Volkskrant


choreography Trajal Harrell | dancers Trajal Harrell, Thibault Lac, Perle Palombe, Ondrej Vidlar + guest performer | lighting design Sylvain Rausa | set design Jean Stephan Kiss | sountrack Trajal Harrell | costumes Trajal Harrell and the performers | dramaturgy Sara Jansen | co-production Kampnagel (Hamburg), Festival Avignon, Theater Freiburg, Arsenic (Lausanne), Gessnerallee (Zurich), ICA Boston, Kaaitheater (Brussels), Productiehuis Rotterdam | major funding support has also been provided by Tanzfond Erbe

Kijk verder

“I always tend to find the cracks and fissures of history”

a conversation with Trajal Harrell

“I always tend to find the cracks and fissures of history”
“I always tend to find the cracks and fissures of history”

artikel

wo 22.02.17

What happens when the Japanese butoh pioneer Tatsumi Hijikata meets the early 20th-century French dancer Loïe Fuller? This imaginative encounter lead the American choreograper Trajal Harrell to create his most recent work, CAEN AMOUR. Although he is always traveling, he found time to talk to us about Japan, about imagination and about history. “The most important liberation is the liberation of the imagination.”(in English)