and then the doors opened again – David Weber-Krebs

and then the doors opened again is een publicatie, samengesteld door David Weber-Krebs. Het is een collectieve daad van verbeelding over de mogelijke toekomst van het theater, geschreven vanaf het moment van de Covid-19 lockdown.

Het project bundelt de stemmen en visies van 75 kunstenaars, academici, curatoren en toeschouwers, die reageren op de vraag die David Weber-Krebs hen midden in de eerste Covid-golf in Europa per mail stuurde: Hoe stel jij je eerste theaterbezoek na de lockdown voor? Terwijl hij thuis opgesloten zat, dacht David aan de dag dat de theaters hun deuren weer zouden openen. Het leek onmogelijk om dit moment effectief voor te stellen.

Op 8 april 2020 stuurde hij daarom een e-mail naar zijn collega's, en stelde hen een eenvoudige vraag: Hoe stel jij je eerste theaterbezoek na de lockdown voor? Het was een uitnodiging om zich de toekomst van het theater voor te stellen vanuit dit zeer specifieke moment, waarin de theaters gesloten waren en het niet duidelijk was hoe, wanneer en zelfs of deze opnieuw zouden openen. and then the doors opened again is een compilatie van verbeeldingskracht over de toekomst van het theater en een handboek voor het theater na Covid-19.

Met bijdragen van
Paula Almiron, Kristof van Baarle, Sven Age Birkeland, Antonia Baehr, Caroline Barneaud, Nicole Beutler, Maaike Bleeker, Julien Bruneau, Pieter De Buysser, Alondra Castellanos Arreola, Chloé Chignell, Amélie Coster, Jasper Delbecke, Zoë Demoustier, Wouter De Raeve,  Charlotte De Somviele, Katja Dreyer, Jeroen Fabius, Silvia Fanti, far°, Nicolas Galeazzi, Emilie Gallier, Nada Gambier, Melih Gencboyaci, Konstantina Georgelou, Kristof van Gestel, Matthieu Goeury, Maximilian Haas, Ant Hampton, David Helbich, Marijke Hoogenboom, Rita Hoofwijk, Breg Horemans, Asa Horvitz, Dolores Hulan, Mette Ingvartsen, Myriam Van Imschoot and Marcus Bergner (MM), Stefan Kaegi, Edyta Kozak, Bojana Kunst, Rudi Laermans, Sarah van Lamsweerde, Heike Langsdorf, Mylène Lauzon, André Lepecki, Kopano Maroga, Ivana Müller, Phoebe Osborne, Leonie Persyn, Julie Pfleiderer, Antoine Pickels, Amanda Piña, Jan-Philipp Possmann, Fransien van der Putt, Irena Radmanovic, Anna Rispoli, Martina Ruhsam, Jonas Rutgeerts, Nienke Scholts, Ula Sickle, Michael Simon, Karoline Skuseth, Lara Staal, Christel Stalpaert, Danae Theodoridou, Pankaj Tiwari, Vera Tussing, Marie Urban, Michiel Vandevelde, Hidde Aans Verkade, Mathilde Villeneuve, Georg Weinand, Stefanie Wenner, Siegmar Zacharias, Andros Zins-Browne.

Over de redacteur
Over de redacteur David Weber-Krebs (1974) is kunstenaar en curator en woont in Brussel. Hij onderzoekt momenteel de positie en de agency van de toeschouwer in theatervoorstellingen. Hij is geïnteresseerd in geënsceneerde, fragiele situaties, die flirten met de grens van het oncontroleerbare en als zodanig een gevoel van zorg en verantwoordelijkheid losmaken bij de toeschouwer. De huidige situatie, die ons allemaal fragiel heeft gemaakt en vooral gevaarlijk voor elkaar, brengt een nieuwe dimensie in dit onderzoek. 
David Weber- Krebs is als artistiek onderzoeker verbonden aan KASK & Conservatorium, de kunstschool van HOGENT en Howest. Het onderzoeksproject and then the doors opened again is gefinancieerd door het HOGENT Arts Research Fund.

concept en redactie David Weber-Krebs | artistieke ondersteuning Simone Basani | ontwerp Bonsma & Reist (Bern/Brussels) | productie Katrien Reist (arp: Brussels), Simone Basani | uitgeverij Onomatopee (Eindhoven) | in samenwerking met ACT – Art, Climate, Transition (Kaaitheater & Theater Rotterdam), Kunstencentrum Vooruit, STUK Kunstencentrum, Buda Kunstencentrum, December Dance (Concertgebouw & Cultuurcentrum Brugge), BIT Teatergarasjen, Boulevard Festival, far°/Fabrique des Arts vivants, Cialo/Umysl, Zeitraumexit | met de steun van KASK/School of Arts and the Dutch Embassy, Brussels