dans

Jonathan Burrows

Rewriting

dans lecture performance

Rewriting
Rewriting

dans

vr 24.04 - za 25.04.20

Waaruit bestaat de praktijk van het choreograferen? In Rewriting probeert Jonathan Burrows – soms twijfelend, dan weer uitbundig – het onbekende terrein dat choreografie heet in kaart te brengen. Tegenover het dominante model dat een goede voorstelling het resultaat is van een sterk, vooraf bepaald idee, plaatst Burrows een praktijk van een langzame, eerder toevallige accumulatie van betekenissen.

Meg Stuart/Damaged Goods

Celestial Sorrow

dans performance

Celestial Sorrow
Celestial Sorrow

dans

wo 24.06 - za 27.06.20

Voor Celestial Sorrow werkte Meg Stuart voor het eerst samen met de Indonesische beeldende kunstenaar Jompet Kuswidananto. Vertrekkend vanuit collectieve herinneringen en fictieve trauma’s creëert het duo een wereld van licht en beweging, bewoond door drie performers en twee muzikanten. De voorstelling ging in 2018 in première in de Kaaistudio’s, en verhuist voor deze herneming naar de scène van het Kaaitheater.

Faustin Linyekula/NTGent

Histoire(s) du théâtre II

theater dans

Histoire(s) du théâtre II
Histoire(s) du théâtre II

theater

vr 13.03 - za 14.03.20

Opgelet: deze voorstelling is afgelast vanwege COVID-19.

1974, Zaïre. In de bokswedstrijd van de eeuw schakelt Muhammad Ali George Foreman uit. Mobutu Sese Seko richt het Nationale Ballet van Zaïre op. Fast forward naar 2019. Faustin Linyekula creëert een voorstelling waarin hij nadenkt over de sleutelmomenten in de geschiedenis van het theater. Samen met drie leden van het Congolese Nationale Ballet, en acteurs Papy Maurice Mbwiti en Oscar van Rompay, onderzoekt hij wat de jonge Congolese staat had kunnen zijn.

Alexandra Bachzetsis

Escape Act

dans performance

Escape Act
Escape Act

dans

vr 06.03 - za 07.03.20

Heeft stem een gender? Zowel gebruik makend van drag, vogueing, striptease, YouTube-tutorials als het triadisch ballet van Oskar Schlemmer, proberen zeven lichamen en nog veel meer objecten nieuwe constellaties uit, als surrealistische ready-mades. Met veel ironie toont de voorstelling genderidentiteiten op een hyper-stereotiepe manier, om ze vervolgens weer te ontmantelen.