In Journal d’un usager de l’espace reis je doorheen het Kaaitheatergebouw op een ongewone manier. Aanwezige en onzichtbare zangers nemen je mee van de ene ruimte naar de andere, je onderdompelend in een al maar veranderend klankbad. Journal d’un usager de l’espace is een immersie in de ordinaire schoonheid van ruimte, klank, architectuur en beweging.
Eind jaren 20 introduceerde Nâzım Hikmet het vrije vers in de Turkse poëzie en werd zo de eerste Turkse moderne dichter. Mensenlandschappen, zijn absolute meesterwerk, schreef hij grotendeels in gevangenschap. Het vijfhonderd bladzijden tellende epos raakte pas na zijn dood gepubliceerd, opgedeeld in vijf ‘boeken’. Michiel Vandevelde zette vorig jaar Book I op het toneel in opdracht van steierische herbst. Nu volgt ook Book II.
Geflankeerd door twee onhandige assistenten, staat Kate McIntosh als een hogepriesteres in glitterjurk op scène. Gedurende een soort revue werpen ze zich vol overgave op allerlei huis-, tuin- en keukenexperimenten. Met hun pseudowetenschappelijk betoog en filosofische bespiegelingen ontmaskeren ze de dilettanten wiens proefondervindelijke bewijsvoeringen – van dat ‘wat ze zeker weten’ – blijven mislukken.
Met In Many Hands zoekt Kaaitheater artist-in-residence Kate McIntosh het tactiele op. Ze nodigt je uit om te testen en aan te raken, maar ook om te luisteren en te ruiken. Samen met andere bezoekers ga je – zonder te spreken – aan het experimenteren met materialen in een reeks zintuiglijke ‘situaties’. In Many Hands is deels laboratorium, deels expeditie, deels meditatie: volg je neus en je nieuwsgierigheid!
Trials of Money maakt van de theaterzaal een rechtbank die nog niet bestaat. Beschouw dit als je uitnodiging om te zetelen in het Special Tribunal for Semi-Human Persons waarin het ding dat we doorgaans ‘geld’ noemen voor de rechter wordt gesleept. Kunnen we het verantwoordelijk houden voor de erbarmelijk staat van de wereld?
Met In Many Hands duikt Kate McIntosh het tactiele en multisensorische in. Ze nodigt je uit te testen, aan te raken, te luisteren en te ruiken. Ze keert het podium de rug toe en kiest voor een reeks zintuiglijke ‘situaties’ waar je voluit mag experimenteren. Neem je tijd om te verkennen en volg je neus!
In haar succesvoorstelling All Ears tovert Kate McIntosh het toneel om tot laboratorium annex opnamestudio. In de stilte tussen de geluidsopnames stelt ze je vragen: wie zijn we als we alleen zijn, en wat lopen we mis in onze drang naar zelfverwezenlijking? Met ontwapenende flair en présence vermengt ze theater, variété, stand-up comedy, wetenschap en filosofie.
Hear dompelt je onder in een soundscape die de fysieke kracht van geluid verkent. Samen met de andere toeschouwers sta je geblindoekt en verspreid opgesteld in een ruimte, waar een visuele compositie van geluiden je zintuigen uitdaagt. Elke voorstelling zet een lokaal koor van performers in, en groeit zo uit tot een uniek luisterspel.
Als het waar is dat geld de wereld regeert dan is het misschien tijd dat het daarvoor verantwoording aflegt? Christophe Meierhans brengt het geld naar de rechtbank, niet om een magistraat om te kopen, maar om het een eerlijk proces te geven. Is het geld ‘an sich’ de schuld van alle ellende in de wereld? Of is het slechts een neutraal middel in de handen van mensen met slechte bedoelingen?
Drie zangers/performers creëren een aaneenschakeling van intrigerende tableaux vivants. Op de achterwand verschijnt gelijktijdig Ivo Dimchevs stream-of-consciousness. Via de kracht van de stem, extreme theatraliteit en een arsenaal aan temperament, gaat hij op zoek naar wat opera is en kan zijn.
Een groep van twaalf performers verkent het mysterieuze van plezier. In een lange, sensuele beweging raken lichamen elkaar aan, verliezen hun grenzen, vibreren, vormen onverwachte composities en constellaties met de omgeving. Mette Ingvartsen kijkt zeven concepten van plezier recht in de ogen.
Mette Ingvartsen onderzoekt de manier waarop we vandaag omgaan met het lichaam en seksualiteit. Ze leidt je doorheen video’s, performances, boeken, films, bewegingen, tekst en beeld en brengt zo de geschiedenis terug tot leven.