Ola Maciejewska laat zich in dit stuk voor drie dansers inspireren door Loïe Fuller, één van de pioniers van de moderne dans én de performance art. Ze onderzoekt de verhouding tussen mens en materie in de kunsten door beweging te creëren in grote doeken. Ze speelt met het samenvallen van lichaam en object en de strijd die de twee met elkaar aangaan.
Trajal Harrell belicht het moment in de dansgeschiedenis waar vrouwelijke artiesten de grenzen aftastten tussen amusement, erotische dans, en vroege experimenten in moderne dans. Hij laat CAEN AMOUR de vorm aannemen van een hoochie coochieshow. Met verleidelijke bewegingen lokken de schaars geklede ‘hoochies’ je richting backstage, om de festiviteiten aan de ‘coochie’- zijde te onthullen.
In haar nieuwe solo – en anagram – oslo speelt Mette Edvardsen opnieuw met taal, tijd en ruimte. Ze rekt het begrip solo uit over de hele theaterruimte, waar zich gedachten, woorden, dingen en acties vermenigvuldigen.
Charlemagne Palestine laat zijn strumming-techniek los op de Bösendorfer Imperial: een piano die acht volledige octaven omvat. Zijn instrument lijkt een gebeeldhouwd altaar uit knuffeldieren. Hij verheft die tot goddelijke schepsels of sjamanentotems, altijd in de buurt.
Met SSSSSSSSSSSS brengt Ieva Misevičiūtė een solo over overlevingsinstincten in de publieke ruimte, gebaseerd op Butoh-technieken. Initieel lijkt ze op een straatkunstenaar die een standbeeld speelt. De minutieuze bewegingen van haar levende sculptuur evolueren geleidelijk tot een choreografie.
Caspar Western Friedrich combineert de verhalende kracht van de western met het dromerige verlangen van de Romantiek. Met als inspiratie de lonesome cowboy en de schilderijen en persoonlijkheid van Caspar David Friedrich, bouwt Philippe Quesne een atelier van landschappen op scène.
Met twee performers en haar eigen wolproductie van één jaar stelt Orla Barry onze complexe band met de natuur aan de kaak. Het resultaat is een performance en een video-installatie, die ze doorweeft met toeval, taal, humor én wanhoop voor de richting waarin we de wereld sturen.
Met SSSSSSSSSSSS brengt Ieva Misevičiūtė een solo over overlevingsinstincten in de publieke ruimte, gebaseerd op Butoh-technieken. Initieel lijkt ze op een straatkunstenaar die een standbeeld speelt. De minutieuze bewegingen van haar levende sculptuur evolueren geleidelijk tot een choreografie.
Hedwig Houben introduceert drie gipsen personages: The Made, The Being en The Imitator. Hoe verhouden die zich tot elkaar? Wat is de werkelijke waarde van authenticiteit en orginialiteit? Leren we niet allemaal door te kopiëren van anderen?
In 2012 bezochten Karthik Pandian en Andros Zins-Browne de Atlas Film Studios in Marokko. Ze huurden een groep kamelen die ze probeerden te laten dansen tussen de oude filmdecors. Met Atlas Revisited blikken de kunstenaars terug op deze zoektocht naar een beeld van de vrijheid – met gloednieuw videomateriaal.
Sirine Fattouh gidst je doorheen een stuk Libanese geschiedenis aan de hand van een persoonlijke selectie kunstwerken. Ze concentreert zich hierbij op drie specifieke momenten: het einde van de burgeroorlog eind jaren negentig, de aanslag op de vroegere eerste minister in 2005 en de Israëlische aanvallen op Libanon in 2006.
Tal van Syrische tuinen verhullen de lichamen van betogers die tijdens de burgerloorlog de straat optrokken. Gardens Speak deelt de mondelinge geschiedenis van tien van die mensen, in de vorm van een interactieve geluidsinstallatie. Ieder verhaal is voorzichting geconstrueerd in samenspraak met hun vrienden en familieleden.
Petra Serhal verkent het herdenken van recente gruweldaden. Ze vraagt je vooraf een minuut stilte te houden. Je bent niet alleen toeschouwer maar ook performer die – gedwongen in een uiterst kwetsbare positie – gezamenlijk rouwt.
Met een jaarlijks terugkerende stedencyclus geeft het Nomadisch Kunstencentrum Moussem een inkijk in de hedendaagse Arabische samenlevingen en de dynamiek van hun steden. Van 2 tot 12 februari 2017 staat de Libanese hoofdstad Beiroet centraal. Beiroet is een van de meest gevarieerde en diverse steden van het Midden-Oosten. Tijdens dit festival zijn kunstenaars, relevante denkers en culturele actoren te gast die het verhaal van hun stad vertellen met hun werk.