De burcht van Praag, 5 uur ’s ochtends. De nog door Václav Havel aangestelde ceremonie- meester ontdekt onder de vergadertafel een slapende EU-commissaris. Er is hier duidelijk één en ander uit de hand gelopen – maar wat als dit de ochtend is waarin één en ander ook wonderlijk goed loopt? Pieter De Buysser brengt een toneelspel over edelmoedigheid en magie, over menselijk falen en het ochtendgloren van de politiek.
In Cinema Dialogue houden Monika Gintersdorfer en Knut Klaßen de schijnbaar apolitieke Millennium Development Goals van de Verenigde Naties kritisch tegen het licht. Ze plaatsen het universalisme van het VN-programma tegenover de lokale realiteit van de stadsontwikkeling in Kinshasa tussen 2000 en vandaag.
Met In Many Hands duikt Kate McIntosh het tactiele en multisensorische in. Ze nodigt je uit te testen, aan te raken, te luisteren en te ruiken. Ze keert het podium de rug toe en kiest voor een reeks zintuiglijke ‘situaties’ waar je voluit mag experimenteren. Neem je tijd om te verkennen en volg je neus!
In haar succesvoorstelling All Ears tovert Kate McIntosh het toneel om tot laboratorium annex opnamestudio. In de stilte tussen de geluidsopnames stelt ze je vragen: wie zijn we als we alleen zijn, en wat lopen we mis in onze drang naar zelfverwezenlijking? Met ontwapenende flair en présence vermengt ze theater, variété, stand-up comedy, wetenschap en filosofie.
Als het waar is dat geld de wereld regeert dan is het misschien tijd dat het daarvoor verantwoording aflegt? Christophe Meierhans brengt het geld naar de rechtbank, niet om een magistraat om te kopen, maar om het een eerlijk proces te geven. Is het geld ‘an sich’ de schuld van alle ellende in de wereld? Of is het slechts een neutraal middel in de handen van mensen met slechte bedoelingen?
Drie zangers/performers creëren een aaneenschakeling van intrigerende tableaux vivants. Op de achterwand verschijnt gelijktijdig Ivo Dimchevs stream-of-consciousness. Via de kracht van de stem, extreme theatraliteit en een arsenaal aan temperament, gaat hij op zoek naar wat opera is en kan zijn.
The Permeable Stage is een 10 uur-durend onderzoeksproject, dat focust op de politiek van seksualiteit, en de relatie tussen de privésfeer en publieke sfeer. Je bent uitgenodigd om de hele dag te komen luisteren, kijken, discussiëren, eten.
Een groep van twaalf performers verkent het mysterieuze van plezier. In een lange, sensuele beweging raken lichamen elkaar aan, verliezen hun grenzen, vibreren, vormen onverwachte composities en constellaties met de omgeving. Mette Ingvartsen kijkt zeven concepten van plezier recht in de ogen.
Mette Ingvartsen onderzoekt de manier waarop we vandaag omgaan met het lichaam en seksualiteit. Ze leidt je doorheen video’s, performances, boeken, films, bewegingen, tekst en beeld en brengt zo de geschiedenis terug tot leven.
Tijdens de Britse bezetting van Egypte vallen soldaten Nazlat al-Shobak binnen. De dorpelingen beschuldigen de militairen van extreem wangedrag en de zaak komt voor een militaire rechtbank. Tussen de getuigen bevinden zich een twaalftal vrouwen die verkracht werden. Zig Zig is een documentaire theatervoorstelling die vertrekt van de transcripties van die moedige getuigenissen.
Een koptelefoon en zaklamp leiden je doorheen het donker van een gigantisch, verlaten en sluimerend theater. Het blijkt het decor te zijn voor een onwerkelijk aanvoelende repetitie voor machteloosheid, waarin je bent gecast als figurant.