ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

PREMIERE

dans
03—05.05.2014

Ruw en breekbaar

Maria Hassabi zet voor haar derde voorstelling in het Kaaitheater de stap naar de grote zaal. Vijf solo’s ontwikkelen zich tegelijkertijd op de scène. Hassabi rekt de tijd van de bewegingen zodanig uit dat elk lichaam een levende sculptuur wordt.  

PREMIERE – de titel geeft het al aan – onderzoekt de betekenis van een eerste voorstelling: de overgang van privé naar publiek, van breekbaar naar prestigieus, van ‘proces’ naar ‘product’. Voor Hassabi is elke opvoering als een première: ze daagt de dansers fysiek zozeer uit dat een ruwe, niet-theatrale, breekbare vorm zichtbaar wordt. Dat wordt nog geaccentueerd door het gebruik van het licht. Hassabi’s werk is altijd ook een installatie van lichamen, geluid en licht. In deze voorstelling is het licht een even belangrijk ‘lichaam’ als de dansers. Het licht zal soms verblindend worden, ook voor de performers, het zal de theaterzaal opwarmen, bijna onverdraaglijk worden, om dan even uit te doven en tot rust te komen.  

PREMIERE is een première in de zin dat het (eerste) contact met het publiek een ‘fysiek’ contact probeert te zijn, waarbij zowel performers als publiek de theatrale elementen door een uitgerekt gebruik ervan echt voelen. Zoals The Village Voice over Hassabi’s SoloShow schreef: ‘Je kijkt naar die geraffineerd vormgegeven levende sculptuur en voelt je eigen lichaam meewerken met Hassabi; in de trage frictie tussen deze twee gezichtspunten gloeien mysterieuze emoties op.’  

• De Cypriotisch-New Yorkse danser en choreograaf Maria Hassabi was eerder in het Kaaitheater te zien met SoloShow en Counter-relief (Kaai) – 2013. Ze was performer in Jan Ritsema’s Oidipous, my foot. Ze nam deel aan de biënnale van Venetië 2013 (paviljoen van Cyprus). PREMIERE ging in première in New York tijdens het Performa-festival.

'Hassabi is a master of slowness and stillness - her pieces are like art installations brought to life by dancers.'  - Arts Journal

with Andros-Zins Browne, Hristoula Harakas, Paige Martin, Robert Steijn & Maria Hassabi, sound-designer Alex Waterman and visual artist/dramaturg Scott Lyall | co-production The Kitchen and Performa 13 in New York City; also co-produced by Kunstenfestivaldesarts (Brussels), Kaaitheater (Brussels), steirischer herbst (Graz) and Dance4 (Nottingham) | funding from The MAP Fund, a program of Creative Capital, Jerome Foundation, LMCC’s Extended Life program | public funds from the Manhattan Community Arts Fund | supported by the New York City Department of Cultural Affairs; administered by Lower Manhattan Cultural Council