Mette Edvardsen & Matteo Fargion [NO/BE, IT/UK]

Penelope Sleeps

Penelope Sleeps
Penelope Sleeps

11.05 – 15.05.2019

Samen met de componist en performer Matteo Fargion waagt Mette Edvardsen zich aan het operagenre, een genre dat ze allebei al lang wilden aanpakken. Edvardsen schrijft voor Penelope Sleeps een tekst in proza, zoals een essay. Essay, van het Franse ‘essai’ of proberen, en opera, dat in het Italiaans 'werk' betekent. In dit ‘proberen werken’ opent zich een ruimte die de twee makers naar onbekende landschappen voert én ze hun eigen artistieke parcours laat uitdiepen. De relatie tussen stem en muziek, tussen ruimte en schaal zijn belangrijk, maar het duo kiest ervoor om niet letterlijk te verwijzen naar operabeelden. In plaats daarvan trekken ze lijnen waarmee ze een onbekende horizon traceren.

• De choreografe, danseres en performance artieste Mette Edvardsen creëerde de voorbije tien jaar een coherente reeks performances, die bijna allen in de Kaaistudio’s te zien waren. Eerder werkte ze samen met Matto Fargeon voor Any Table Any Room (van Jonathan Burrows en Fargion) en voor oslo (te zien tijdens Performatik17). Daarin schreef Fargion muziek voor een koor – een ‘anti-koor’ eigenlijk – dat heimelijk opgesteld zat tussen het publiek.


text Mette Edvardsen | music Matteo Fargion
| performed by Mette Edvardsen, Matteo Fargion, a.o. | light and technical support Bruno Pocheron | production Mette Edvardsen/Athome, Manyone
| co-production Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, BUDA Kunstencentrum, Black Box teater,
Teaterhuset Avant Garden, BIT – Teatergarasjen | support Norsk Kulturråd, Norwegian Artistic Research Program – Oslo National Academy of the Arts, APAP network

Kijk verder

Claire Croizé & Matteo Fargion

Flowers (we are)

dans muziek

Flowers (we are)
Flowers (we are)

productie

wo 27.03 - do 28.03.19

Claire Croizé gaat aan de slag met twee van haar favoriete inspiratiebronnen: Bach en Rilke. Ze legt beide grootheden in de handen van Matteo Fargion, de Britse componist en performer. Ze gaan niet voor slaafse vertolkingen van Bach en Rilke, maar kiezen voor een speelse, enigszins tegendraadse hommage.