ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

IN VOID

expo
installatie
11—14.02.2016

Kun je een voorstelling zonder mensen maken?

Kris Verdonck creëert een installatieparcours dat het idee van menselijke afwezigheid aftast. Het enige dat rest zijn machines, objecten, projecties, klank en licht. In de Kaaistudio’s spelen deze machines de hoofdrol – voor jou is slechts een bijrol weggelegd. De objecten maken van het theatergebouw hun woonplaats waarin ze autonoom opereren.

Langs het parcours van IN VOID vind je bestaande installaties, aangevuld met nieuw werk. De combinatie van archaïsche theatertechnieken met state of the art multimediatechnieken blaast leven in ‘virtuele aanwezigheden’. Het resultaat lijkt op een spookhuis waarin de mens ontbreekt en de objecten zelf voluit tot leven komen. Sommige werken refereren expliciet naar de vervuiling van de planeet, oorlog en het hyperkapitalisme. Anderen exploreren de overbodigheid van mens.

Aan de kassa koop je geen kaartje, maar een code waarmee je de deur van het theatergebouw ontgrendelt. Je dwaalt vrij rond in een duistere wereld vol bevreemdende machines, objecten en beelden: een verbrandingsmotor die all the way gaat tot de vlammen eruit schieten, een lichtbad van 400.000 lumen en zwevende musicerende sousafoons.

IN VOID is een intrigerend experiment: kun je een voorstelling zonder mensen maken? Wat zouden daar de gevolgen van zijn - voor theater zelf én voor publiek? En op de keper beschouwd: is een wereld zonder mensen eigenlijk mogelijk?

• De creaties van Kris Verdonck situeren zich tussen beeldende kunst en theater, tussen installatie en performance, tussen dans en architectuur. Hij is artist in residence bij het Kaaitheater.

#nowords

Concept & direction Kris Verdonck | Dramaturgy Kristof Van Baarle, Marianne Van Kerkhoven | Technical coordination Jan Van Gijsel, Colin Legras | Technical design An Breugelmans, Eefje Wijnings, Hans Van Wambeke | Technique Steven Blum, Sylvain Spinoit, Raphaël Rubbens, Marc Depauw | Construction Vincent Malstaf, Herman Vendrickx, Marc Depauw, Sylvain Spinoit, Atelier 26, Steven Blum, Damien Gernay | Sound Elise Boënnec Musician | Tuba Stijn Aertgeerts | Camera and editing Vincent Pinckaers | Image processing Massimiliano Simbula Instruments Decap Software & Electronics Felix Luque | Production manager Hendrik De Smedt | Sound design Thomas Turine | Light design Jan van Gijsel, Luc Schaltin, Kris Verdonck | Production A Two Dogs Company, Margarita production voor stilllab vzw | Coproduction Kaaitheater (BE), Festival de Keuze (NL), Theater der Welt 2010 (DE), Transdigital (Interreg), Kunstencentrum Vooruit (BE), Productiehuis Rotterdam / Rotterdamse Schouwburg (NL), KunstenFestivaldesArts (BE), Buda Kunstencentrum (BE), Le Grand Théâtre de Luxembourg (LU), NXTSTP (with the support of the European Community), Le manège.mons/CECN (BE), Transdigital/TechnocITé (BE), MAC Créteil (FR), Le Manège - Maubeuge (FR), Lille3000 (FR), Festival La Bâtie (CH) | In collaboration with Schauspiel Essen (DE), Le manège.mons (BE), Technocité (BE) in the frame of Transdigital | Dancer #3 initiated by la chartreuse (FR) in the frame of its research on robots and theatre | Scientific research Jean-Jacques Cassiman, Dirk De Ridder, Philippe Fraisse, Jean Paul Van Bendegem, Dirk Van Hulle | Thanks to Atelier 26, Acapella digital voice, Arne Vanneste, LIRMM (FR), Luc Steels, I-Movix | With the support of the Flemish Authorities, the Flemish Community Commission (VGC), the Brussels Capital Region