Jeannot Kumbonyeki [CD]

Le Kombi

Le Kombi
Le Kombi

Een kombi is het typische privé-taxibusje dat in Kinshasa en in veel andere Afrikaanse steden het straatbeeld bepaalt. Het is er zowat het enige collectieve vervoersmiddel. De Kinois brengen er ‘s ochtends en ‘s avonds uren in door, opeengepakt en bezweet, hun lot in handen van de roekeloze chauffeurs. In zijn eerste solo neemt Jeannot Kumbonyeki deze kombi als vertrekpunt om het te hebben over de dagelijkse realiteit, de publieke voorzieningen én de positie van de kunstenaar in zijn land: de Democratische Republiek Congo. ‘We houden angstvallig onze zakken in het oog, we maken grapjes, we becommentariëren de politiek, het te dure leven of het meisje in een strakke rok. We gaan op de één of andere vreemde manier toch vooruit, ondanks het beleid van onze leiders.’

• Jeannot Kumbonyeki leeft en werkt in Kinshasa. Hij danste in het werk van o.a. Ula Sickle (Kinshasa Electric) en Faustin Linyekula (more more more… future, Sur les Traces de Dinozord).


direction, performance, video Jeannot Kumbonyeki
| lighting design Jeannot Kumbonyeki assisted by Jean-Pierre Legout
| outside eye Faustin Linyekula
| production Studios Kabako/Virginie Dupray
| co-production Institut français/Danse l'Afrique danse with the support of la Fondation Total.


Rochdi Belgasmi [TN]

Ouled Jellaba

Ouled Jellaba
Ouled Jellaba

« Une histoire comme la mienne ne devrait jamais être racontée, car mon univers est aussi fragile que tabou… Rien ne me disposait à devenir danseur, mais c’est le destin qui décida ainsi… Et me voila, enfin devant vous… savez vous qui je suis? et savez vous ce que j’étais? Un danseur, n’a pas de vie, il vous divertit... Nous vendons nos talents mais pas nos corps... Nous donnons du plaisir à la vie… Vous buvez du thé, du café... Et nous dansons pour vous »

In deze solovoorstelling brengt Rochdi Belgasmi het swingende Tunis uit de jaren 20 weer tot leven. Wanneer ’s avonds de bakkerijen, viswinkels en slagerijen transformeerden tot cafés chantants, verschenen er mannen als ‘Ouled Jellaba’. Ze schonken thee, jongleerden en zongen – maar vooral dansten ze: als vrouw. Door de toename van vrouwenrechten, inbegrepen hun recht om publiekelijk te dansen, voelden deze drag queens zich meer en meer naar de marge gedreven. De sterren van weleer raakten geleidelijke vergeten en verdwenen uit de officiële geschiedenis. Rochdi Belgasmi brengt niet alleen een indrukwekkend eerbetoon aan de kwaliteiten van deze performers, maar bevraagt ook de hedendaagse taboes rond gender en seksualiteit in de Tunesische samenleving.

• Rochdi Belgasmi woont en werk in Tunis. Met Ouled Jellaba won hij de Prix International de la Fondation Rambourg en de Prix du Public op het Festival Tunis Capitale de la Danse.


choreography & performance Rochdi Belgasmi | scenography Marwen Heni | music  Oussama Saidi | lighting design Riadh Touti | percussion Assem May | costume design Raja Najar | accessories Sabeur Ajili, Ahlem Jazzar | videos Ahmed Thabet | images Yosri Dahoithi | graphic charter Imen Mahmoudi | support The Arab Fund For Arts and Culture, Théâtre El Hamra (Tunis), French Institute of Tunisia – Ministry of Culture