ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

De laatste dagen der mensheid

theater
04—05.09.2009

Negentig jaar nadat op 11 november 1918 in een treinwagon bij Compiègne Duitsland en de geallieerden de Wapenstilstand tekenden, verschijnt voor het eerst in het Nederlands de integrale vertaling van De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus (1874-1936). ‘t Barre Land viert deze historische gebeurtenissen met een uitvoering van deze grootse Eerste Wereldoorlogsatire. De laatste dagen der mensheid is het omvangrijkste toneelstuk dat ooit is geschreven, met de meeste rollen, de meeste dialecten en de meeste scènewisselingen. Het behandelt in vijf bedrijven de vijf oorlogs jaren en speelt zich af op de straten van Wenen en Berlijn, in de loopgraven en veldhospitalen, theaters en onderzeeërs. Kraus monteert de verbijsterend wrede wereld om hem heen door gesprekken, reclamefolders, speeches en kranten te citeren.

Het is een vernietigende oorlogsverklaring aan de geestelijke malaise en een overvolledige staalkaart van de literaire en journalistieke wereld, die gespiegeld wordt in de stilistische veelvormigheid van het stuk: zowel de open dramaturgie van Shakespeare als het expressionistische Stationendrama van Strindberg, de taalkunst en de sociale spot van Nestroy, de fantastische operette van Offenbach. En een voorslag op het politieke montagetheater van Brecht, de monomane scheldtirades Bernhard en de taalkundige analyses van Jelinek.

De laatste dagen der mensheid is een briljant werk, verbluffend geschreven en vertaald, door de spelers en vertalers van ’t Barre Land met verve en humor gespeeld; een genadevolle uitputtingsslag. Vaak wordt gezegd dat De laatste dagen... onspeelbaar zou zijn, vanwege de lengte, het aantal personages, de hoeveelheid scènes en de verschillende dialecten. Maar dat is onterecht. Het is net zo speelbaar als het onspeelbare geachte Pub likumsbeschimpfung van Krausadept Peter Handke.Het is een van de gewaagdste voorstellingen van dit seizoen, een rijkgeschakeerd stemmenspel met flitsende terzijdes, bittere aanklachten en valse samenzweringen tussen koningen, regeringsleiders, ministers en generaals.
Kester Freriks in NRC Handelsblad

't Barre Land kan nog tot in lengte van dagen uit dit stuk putten. Het is een inspirerende container van satire, slapstick, politiek pamflet en nog een heel spectrum aan theatervormen. De structuur van Kraus' stuk en diens opvattingen over hypocrisie loopt bij 't Barre Land op een spannende manier met hun spelopvatting parallel.
Koen van Hees in 8WEEKLY

van en met Vincent van den Berg, Erik Bindervoet, Margijn Bosch, Anouk Driessen, Robbert Jan Henkes, Ingejan Ligthart Schenk, Martijn Nieuwerf, Czeslaw de Wijs | tekst Karl Kraus