ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Cantatas

dans
18—19.01.2013

Verbindende kracht

In het oeuvre van Raimund Hoghe staat muziek centraal, niet alleen als ondersteuning of dialoogpartner van dans en beweging, maar ook als de schepper van een universum, de leverancier van coördinaten die de voorstelling in een tijd en een ruimte plaatsen. Muziek die de deur van de geschiedenis voor ons opent. Hoghe put daarbij uit vele genres; het gaat hem in de eerste plaats om de verbindende kracht van de muziek, om de herinneringen die ze oproept, haar onvergetelijkheid, haar schoonheid, van welke aard ook. Naast walsmuziek, romantische schlagers en populaire songs werkte Hoghe in het verleden met de muzikale klassiekers uit de dansgeschiedenis: Tsjaikovski’s Zwanenmeer, Stravinski’s Le sacre du Printemps, Debussy’s L’après-midi d’un Faune. Deze laatste compositie verbond Hoghe in zijn voorstelling met liederen van Mahler. In de Boléro Variations werd Ravels befaamde compositie gekoppeld aan Zuid-Amerikaanse bolero’s en aan muziek van Verdi en Tsjaikovski. Op een gelijkaardige manier wil Hoghe te werk gaan in zijn nieuwe groepsvoorstelling Cantatas. Hoewel de cantates van Bach een centrale rol zullen spelen, werkt Hoghe ook met muziek van andere componisten en hebben de gekozen cantates zowel een religieus als wereldlijk karakter. Cantatas verwijst immers naar het Latijnse woord ‘cantare’, dat ‘zingen’ betekent. Voor het eerst werkt Hoghe daarom met  live zang: de jonge klassieke sopraan Kerstin Pohle zingt a capella en treedt hiermee in dialoog met de dansers.

In 2012 presenteert de Duitse choreograaf Raimund Hoghe in zijn ‘thuisland’ Nordrhein-Westfalen een twintig dagen durend programma waarin hij diverse stukken die hij in de voorbije twintig jaar gecreëerd heeft bij elkaar brengt. Het Kaaitheater heeft in het verleden het werk van Hoghe altijd gevolgd. De meeste van zijn creaties werden in Brussel getoond. Ter gelegenheid van Hoghes ‘twintig jaar dansarbeid’  tonen we twee van zijn voorstellingen: het in 2011 gecreëerde Pas de Deux en het nieuwe Cantatas. In de foyer presenteren we een tentoonstelling rond Hoghes werk.

direction, choreography and set design Raimund Hoghe | with Marion
Ballester, Finola Cronin, Adrien Dantou, Emmanuel Eggermont, Raimund
Hoghe,  Luca Giacomo Schulte, Yutaka Takei, Takashi Ueno, Kerstin Pohle
(soprano) | artistic collaboration Luca Giacomo Schulte | light Raimund Hoghe, Tim Lenzing | sound Frank Strätker | photography Rosa Frank | administration Alice Rensy | management Zvonimir Dobrovic | production Raimund Hoghe/Hoghe & Schulte GbR (Düsseldorf)/Cie VENTO (Paris) | co-production Festival Montpellier Danse 2013, das tanzhaus nrw (Düsseldorf), PACT Zollverein (Essen), Theater im Pumpenhaus (Münster) | support
the Ministry of Families, Children, Youth, Culture and Sport of the
State of Nordrhein Westphalia, CCN Belfert and La Ménagerie de Verre
(Paris) dans le cadre de Studiolab, Montpellier Danse/résidence à
l’Agora, cité internationale de la danse | special thanks to agnès b. (Paris)