ma di wo do vr za zo
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

Black Power of Speech

spoken word
03.12.2011

Met Amiri Baraka en Saul Williams hebben we twee grote namen van het Afro-Amerikaanse ‘spoken word’ op de affiche.
  
Eind jaren vijftig maakte Amiri Baraka (1934), toen bekend onder zijn oorspronkelijke naam LeRoi Jones, naam als beat poet. Hij was een compagnon de route van Allen Ginsberg e.a. Half de jaren zestig brak hij door als toneelauteur en sloot hij aan bij de black nationalists. Tien jaar later distantieerde zich van het zwarte nationalisme en werd een ‘Third World Socialist’. Hij doceerde jarenlang aan het departement African Studies van Stony Brook University (New York) en is als zeventiger productiever dan ooit. Baraka inspireerde o.a. The Last Poets, de vaders van de hiphop.
  
Saul Williams (1972) is enkele generaties jonger en een van de krachtigste stemmen van de alternatieve hiphop. Hij is actief als dichter, schrijver, muzikant, acteur en filmmaker. De cd Saul Williams (2004) zorgde voor een muzikale doorbraak hier te lande. Het album The Inevitable Rise and Liberation Of Niggy Tardust (2007) werd geproduceerd door Trent Reznor (Nine Inch Nails). Hij werkte samen met DJ SPOOKY voor het Not in Our Name-project tegen de oorlog in Irak en met het gerenommeerde Arditti String Quartet voor NGH WHT – The Dead Emcee Scrolls (2009).

'Saul Williams is een van de meest charismatische performers van de Eastcoast.'  (De Morgen)

'Ik geloof dat kunst dezelfde kracht heeft als nucleaire energie. Het kan wijs gebruikt worden, maar het draagt ook de totale vernietiging in zich.' (Saul Williams in Focus Knack)

Frank Albers, auteur van o.a. ‘Beatland. In het spoor van Jack Kerouac's On the Road’, gaat na afloop in gesprek met Baraka en Williams.