Un cow-boy français à Munich

une conversation avec Philippe Quesne

Un cow-boy français à Munich
Un cow-boy français à Munich

article

me 22.02.17

Des hommes aux chapeaux de cow-boy, aux chemises à carreaux et aux santiags contemplent une mer de nuages entre les sommets des montagnes. Dans Caspar Western Friedrich, Philippe Quesne et le Münchner Kammerspiele réunissent les paysages infinis du peintre romantique Caspar David Friedrich et la nature sauvage des Westerns. Cela donne lieu à espace entre musée, atelier et scène de théâtre. Quesne : « La scénographie théâtrale m’a souvent semblé une question de peinture. »

“I always tend to find the cracks and fissures of history”

a conversation with Trajal Harrell

“I always tend to find the cracks and fissures of history”
“I always tend to find the cracks and fissures of history”

article

me 22.02.17

What happens when the Japanese butoh pioneer Tatsumi Hijikata meets the early 20th-century French dancer Loïe Fuller? This imaginative encounter lead the American choreograper Trajal Harrell to create his most recent work, CAEN AMOUR. Although he is always traveling, he found time to talk to us about Japan, about imagination and about history. “The most important liberation is the liberation of the imagination.”(in English)

VIDEO: Inigo Wilkins

The Myth of Golem

VIDEO: Inigo Wilkins
VIDEO: Inigo Wilkins

Video

je 16.02.17

De Golem-mythe verwijst naar de eeuwenoude vraag die de Griekse filosofen zich al stelde: wat is het onderscheid tussen zielloze en bezielde stof? Net zo goed kun je er de hedendaagse dilemma's rond robotica en artificiële intelligentie in terugvinden. Met actuele neurowetenschappelijke theorieën in het achterhoofd, brengt de jonge Britse philosopher of mind Inigo Wilkins deze verschillende gedachten samen, om uit te komen bij de hedendaagse significantie van de mythe. (in het Engels)

VIDÉO: Isabelle Stengers & nY

Thinking with Stengers

VIDÉO: Isabelle Stengers & nY
VIDÉO: Isabelle Stengers & nY

Video

me 15.02.17

Plongez-vous dans les sciences avec l’éminente philosophe belge Isabelle Stengers et la revue littéraire nY. Et dans la pensée politique. Et dans la sorcellerie. Des intervenants de disciplines diverses répondent à l’invitation de Stengers d’aborder de manière différente la connaissance et la production de savoir.

Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”

een gesprek met Mohamed Ikoubaân en Cees Vossen

Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”
Beiroet in de Kaaistudio’s: “In elk opzicht is het werk van die jonge makers urgent.”

article

je 09.02.17

Het nomadisch kunstencentrum Moussem richt dit jaar de schijnwerpers op Beiroet tijdens het festival Moussem Cities. Twee weken lang kan je in verschillende Brusselse instellingen proeven van wat Libanon op artistiek vlak te bieden heeft. In de Kaaistudio’s ligt de focus op jongere theater- en performancekunstenaars. Een gesprek met Mohamed Ikoubaân en Cees Vossen over kunst in de Arabische wereld, sociaal engagement en lange werkprocessen.

Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide

Tim Etchells on Forced Entertainment's Complete Works

Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide
Table Top Shakespeare: Nowhere to run, nowhere to hide

article

je 09.02.17

Tim Etchells invites you for the Forced Entertainment marathon of the Shakespeare's Complete Works. (in het Engels)

VIDEO: Srećko Horvat

Subversion? De l’anarchie des banques au banquier anarchiste

VIDEO: Srećko Horvat
VIDEO: Srećko Horvat

Video

me 08.02.17

Le jeune philosophe, écrivain et activiste politique croate Srećko Horvat (° 1983) est une des voix de sa génération qui fait autorité. Pour cette conférence, il prend pour point de départ le roman de Fernando Pessoa Le banquier anarchiste et se penche sur différents modèles et pratiques pour changer un système politico-économique de l’intérieur. En anglais.

VIDEO: Raafat Majzoub

The Farewell Chronicles

VIDEO: Raafat Majzoub
VIDEO: Raafat Majzoub

Video

me 08.02.17

Pour l’inauguration de Moussem Cities, Raafat Majzoub a rédigé une suite sur sa chronique hebdomadaire qu'il tient dans le quotidien beyrouthin Al-Akhbar. En Anglais

Salva Sanchis et Anne Teresa De Keersmaeker sur 'A Love Supreme'

Rosas danse Coltrane

Salva Sanchis et Anne Teresa De Keersmaeker sur 'A Love Supreme'
Salva Sanchis et Anne Teresa De Keersmaeker sur 'A Love Supreme'

article

me 04.01.17

A Love Supreme était chorégraphié en diptyque avec Raga for the Rainy Season. Maintenant ce chef-d’oeuvre de Coltrane fait l’objet d’un spectacle complet, confié à une toute nouvelle distribution. Salva Sanchis et Anne Teresa De Keersmaeker sur A Love Supreme dans MMM (MuntMonnaieMagazine) n° 35.

'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'

een interview met Guy Gypens door Michaël Bellon

'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'
'Nooit zag ik meer radicaliteit in de kunsten'

article

je 22.12.16

Al even lang als hij artistiek leider is van het Kaaitheater, programmeert Guy Gypens daar jaarlijks het festival Burning Ice. Podiumkunstenaars laten er hun licht schijnen over prangende thema’s als klimaat, mobiliteit, voeding, nieuwe economie, sociale herorganisatie en democratie. Naar aanleiding van de laatste editie voeren we met Gypens een alomvattend gesprek. Over kunst en activisme,  burgerbewegingen en het middenveld, politici en het theater, KBC en Citroën, Festival Kanal en de toekomst van een uitgebreid Kaaitheater.

Une conversation avec les artists-in-residence

Une conversation avec les artists-in-residence
Une conversation avec les artists-in-residence

article

me 21.12.16

Découvrez l’oeuvre de six artistes qui bénéficieront cinq ans durant d’une place spéciale dans le programme du Kaaitheater.

'I’m interested in buildings and the use of space'

a conversation with Radouan Mriziga

'I’m interested in buildings and the use of space'
'I’m interested in buildings and the use of space'

article

me 21.12.16

The choreographer and dancer Radouan Mriziga studied dance in Marrakesh and Tunisia and continued his career at P.A.R.T.S. in Brussels. Interested in the relation between the body and its surroundings, it is architecture that firms a red line through his work. A conversation with Radouan Mriziga for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'

a conversation with Vera Tussing

'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'
'It’s important that the theatre can still be a non-digital space'

article

me 21.12.16

Vera Tussing graduated from the London Contemporary Dance School, and has worked as a choreographer, creator and dancer throughout Belgium, the UK and Europe. In her work, she explores the relation between dancers and the audience and how this relation can transform. A conversation with Vera Tussing for her Kaaitheater residency (2017-2021).

« Il est devenu normal de prendre son temps pour expliquer quelque chose »

une interview avec Michiel Soete et Marlies Jacques

« Il est devenu normal de prendre son temps pour expliquer quelque chose »
« Il est devenu normal de prendre son temps pour expliquer quelque chose »

article

me 21.12.16

Lorsque je rejoins Michiel Soete et Marlies Jacques autour de la table pour un café du matin, il reste à peine trois semaines avant la première du spectacle CAPSAICIN. On peut sentir monter la tension, mais les grandes lignes s’installent peu à peu. Ils ne sont en tout cas pas en manque de matériau. « Avec vingt-cinq acteurs, cela n’a rien d’étonnant bien sûr », explique Michiel en riant. Voici déjà quatre éléments incontournables.

'I’m trying to create situations rather than pieces'

a conversation with Christophe Meierhans

'I’m trying to create situations rather than pieces'
'I’m trying to create situations rather than pieces'

article

ma 20.12.16

The Swiss Christophe Meierhans is musician, theatre maker, performer and even made films and exhibitions. One aspect coming back in his works however, is his investigation in the collective and the consequences it produces when you step into this collective. 'If you’re discussing a real political issue in a play, why is it less real than when you would do it outside?' A conversation with Christophe Meierhans for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'It is always a breath of fresh air to meet different people'

een gesprek met Benjamin Vandewalle

'It is always a breath of fresh air to meet different people'
'It is always a breath of fresh air to meet different people'

article

ma 20.12.16

Benjamin Vandewalle usually describes himself as a choreographer, but he is actually much more than that. The two central themes in his work are perception and movement. As city choreographer to be, he enjoys working in the public space and involving people from every corner of the world. ‘As an artist, I am becoming increasingly conscious of my social responsibility.’ A conversation with Benjamin Vandewalle for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'History is not yet written'

a conversation with Michiel Vandevelde

'History is not yet written'
'History is not yet written'

article

je 08.12.16

Since he graduated from PARTS, Michiel Vandevelde has been a choreographer, curator and author. One of the leitmotifs in his work is his explicit political and artistic activism. Instead of waiting until everything gets better, he advocates taking the bull by the horns. 'I am convinced that every generation ultimately has to create its own institutions.' A conversation with Michiel Vandevelde for his Kaaitheater residency (2017-2021).

'I’m quite mystified with the public space in cities'

an interview with Kate McIntosh

'I’m quite mystified with the public space in cities'
'I’m quite mystified with the public space in cities'

article

je 08.12.16

Born in New Zealand, but living in Brussels. Which has strikingly changed her practice. Attracted by the unknown, every piece she makes is a challenge for herself. The audience and its relation to the performance space play a central role. An interview with Kate McIntosh for her Kaaitheater residency (2017-2021).

Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'

“Voor een ware revolutie moeten we subtieler te werk gaan met balans als sleutelwoord.”

Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'
Stef Kamil Carlens over 'The Ballad of Erol Klof'

article

je 08.12.16

Wat brengt wilde mannen, Jumpstyle en een kostuum gemaakt uit dennentakken samen? Inderdaad: folklore. In een email-conversatie over hun nieuwste voorstelling The Ballad of Erol Klof, geeft frontman van Zita Swoon Group Stef Kamil Carlens een inkijk in hun verschillende inspiratiebronnen voor deze ode aan folklore.

Een berg voor iedereen

een interview met Heike Langsdorf

Een berg voor iedereen
Een berg voor iedereen

article

je 01.12.16

Op scene staat een grote berg. Langzamerhand komt de berg in beweging. Na een aantal projecten in de stad zoals Sitting with the body 24/7 (2015) en Postcards from the future (2010) keert Heike Langsdorf met Mount Tackle terug naar de theaterzaal. Met deze voorstelling opent ze ook de tiende en laatste editie van het Burning Ice festival.

‘For me, collaboration is being out of familiar territory’

an interview with Tim Etchells

‘For me, collaboration is being out of familiar territory’
‘For me, collaboration is being out of familiar territory’

article

me 30.11.16

They’ve known each other for decades and worked together several times before. Shown and Told is their latest collaboration and consists of ‘a structured improvisation’.  Kaaitheater spoke with Tim Etchells about improvisation, collaboration and above all, Meg Stuart. (in English)

VIDEO: Alicja Gescinksa

Socrate et les avantages et les inconvénients du doute

VIDEO: Alicja Gescinksa
VIDEO: Alicja Gescinksa

Video

ve 25.11.16

Dans cette conférence, elle se concentre sur la perception négative du doute. Elle plaide en faveur d’une revalorisation de l’incertitude en ces temps polarisés : moins d’affirmation catégorique et plus de doute socratique dans le débat public et politique.

VIDEO: Michel Bauwens

Ten New Practices of the Great Transition

VIDEO: Michel Bauwens
VIDEO: Michel Bauwens

Video

me 16.11.16

Vers quelle nouvelle structure sociétale évoluons-nous ? Michel Bauwens tente de le découvrir en observant les pratiques actuelles qui relèvent de la manière la plus directe les défis du futur. Il constate une croissance exponentielle d’initiatives civiles qui expérimentent, tant au niveau local que global, de nouveaux modèles et solutions.

Cela devra-t-il venir des femmes ?!

Yamila Idrissi

Cela devra-t-il venir des femmes ?!
Cela devra-t-il venir des femmes ?!

article

lu 14.11.16

Those bastards think because they posses the ‘Sacred Argument’ they can silence and oppress us. Our time has come! The time to be, to love, to hope. We will not let these fanatics tell us: “This is your last hour”. Ces mots forts de Rachid Benzine, prononcés – deux jours après les attentats du 22 mars – par l’actrice palestinienne, Hiam Abbas ont mené à une catharsis purificatrice. Le désarroi a fait place à la consolation et la peur à l’espoir.