Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
 

All is Vanity

theatre
16—18.11.2006

Monologue based on the memoirs of the writer and artist's muse Claire Goll

Isabella’s Room, the successful Needcompany production, deals with the colourful, adventurous life of the fictional character Isabella Morandi: Viviane De Muynck plays Isabella, surrounded by a group of young actors, dancers and musicians.

In this new Needcompany production entitled All is Vanity, Viviane De Muynck is alone on stage and portrays the life of the German writer Claire Goll (b. Nuremberg, 1890; d. Paris, 1977). Although there are similarities between Claire Goll and Isabella Morandi, they are also very different. Like Isabella, Goll spent most of her life in Paris; like Isabella the story of Claire’s life coincides with the turbulent history of the 20th century. However, compared to the lively, self-assured Isabella, Claire can be unexpectedly malicious and crushing, not only towards the people she met throughout her life but also towards herself.

In All is Vanity, which is the translation of her memoirs La Poursuite du vent (1976), Claire Goll, the wife of the French-German poet Ivan Goll, describes the legendary artistic and literary climate of the first half of the 20th century. Claire Goll was the muse, mistress and/or confidante of famous artists like Rainer Maria Rilke, James Joyce, André Breton, Salvador Dali, Marc Chagall, etc. She describes with her customary harshness the artists’ colonies of the time which, under the permanent threat of war, constantly moved from Berlin to Zurich and from there to Paris and New York and then back again.

In the monologue Jan Lauwers and Viviane De Muynck distilled from her memoirs, Claire Goll is a very old woman who talks about her own insights, namely that a great artist does not always turn out to be a good human and that we constantly rewrite our own past experiences. The boundary that separates fiction and historical fact, and a lie and acted reality appears to be paper thin.


The press on All is Vanity:

La Libre Belgique: "D’abord l’impériale Viviane De Muynck [...] Forte, à la voix grave, assumant avec majesté son âge, jouant tout aussi bien dans toutes les langues, elle impose d’enblée sa présence quand elle apparaît, seule en scène, dans le Théâtre municipal d’Avignon. […] elle est formidable dans ce rôle. Et Jan Lauwers lui a concocté une mise en scène efficace."

Le Figaro: "[…] L’une des reines du festival, Viviane De Muynck de la Needcompany de Jan Lauwers […] Viviane, telle une fée, abolit le temps, la distance, redonne présence et vie à Claire Goll. […] Une scénographie harmonieuse et forte, projecteurs qui vont et viennent, praticables de bois clair, comme hérissé (le tout comme la mise en scène signés Jan Lauwers) et elle seule, qui a très bien adapté le texte, n’a pris apparemment du modèle que ses lunettes à monture rectangulaire. Elle lui ressemble de toutes ses fibres, elle la rassemble devant nous sa voix prenante, cette femme éparpillée au vent des souvenirs. C’est bouleversant. Drôle souvent et déchirant. Du très grand théâtre.

Le Monde: "A cette femme, Viviane De Muynck donne tout, l’amour en premier, en grande actrice qu’elle est. Le portrait qu’elle dessine de Claire Goll est sans doute partial. Mais il s’en dégage un désir de vie, quoi qu’il en coûte. C’est beaucoup."

De Morgen: "Onttakeld zijn ook de mannelijke kunstgeschiedenis en de illusie van een vrouw die er zich zolang ten dienste stelde. In en uit het voetlicht, ça c’est la vie. Een geconcentreerd vrouwenportret."

Le Vif/L'Express: "… deux acteurs bouleversantes. Viviane De Muynck, qui fait battre le cœur de La chambre d’Isabella depuis 2004, plonge aujourd’hui dans les Mémoires de Claire Goll… […] Viviane De Muynck sculpte en volte-face, de sa voix rauque, la parole de Claire Goll, sobre, forte, jubilatoire et désespérée, tout à la fois. Un monstre magnifique mis en scène par Jan Lauwers."

Le Soir: "… Il n’y a que la comédienne, formidable, campant cette femme forte, surprenante, sans pitié pour ceux  qu’elle n’aime pas, admirative de certains autres, laissant rarement filtrer l’émotion. Celle-ci est d’autant plus forte lorsqu’en toute fin de parcours, elle raconte les dernières heures de l’homme de sa vie."

texte Claire Goll, La poursuite du vent
adaptation Viviane De Muynck
mise en scène, scénographie et concept lumière Jan Lauwers
avec Viviane De Muynck
costume Lot Lemm
dramaturgie Sigrid Bousset
lumière Jan Maertens
conseiller son Dré Schneider
construction du décor Herman Sorgeloos
stage Eva Blaute
directeur de production Luc Galle
production Needcompany
coproduction Théâtre de la Ville (Paris), Festival d’Avignon, Théâtre Garonne (Toulouse)
en collaboration avec Kaaitheater (Bruxelles), deSingel (Anvers)
avec le soutien du Gouvernement flamand